Gezonde snacks·koekjes

Speculaasjes (zonder suiker)

Zelfgemaakte speculaasjes dippen in de warme chocolademelk. Mmmm… ik droom even weg. Ik vind dat zo lekker. Sowieso alles met speculaaskruiden. Dat doe ik dan ook overal in. In mijn havermoutpap, in de yogurt, in de thee. Kaneel maakt alles lekker. En het is heel gezond. Kaneel verhoogd de weerstand en werkt verwarmend. Net wat je nodig hebt deze koude maanden.

Deze speculaasjes zijn dus eigenlijk heel gezond. Er zit kaneel en volkorenmeel in en het beste, geen suiker. Dus een speculaasje kan je zonder schuldgevoel pakken. Of twee, of drie, vier, vijf. Ik kan het er namelijk niet bij eentje houden.

Houd jij erg van zoet? Dan zijn deze speculaasjes misschien niet helemaal jouw ding. De echte zoetekauwen uit mijn familie vonden ze niet zoet genoeg. Je kan er altijd nog wat zoetstof bij doen, zoals honing, agavesiroop of oerzoet. En natuurlijk gewone suiker kan ook. Ietsje minder gezond helaas, maar wel lekker. Probeer het eerst eens zonder. Mijn pa, mijn meest lastige proefpersoon, vond de speculaasjes heel lekker. Dat zegt héééél wat 🙂

SAMSUNG CSC

 

Speculaasjes (zonder suiker)

8-12 koekjes (afhankelijk van grootte vormpje)
25 minuten

Ingrediënten

  • 125 g volkoren meel
  • 75 g roomboter
  • 2 eetlepels amandelmelk
  • 2 theelepel steviapoeder
  • 1-2 eetlepel(s) speculaaskruiden
  • 1 eetlepel kaneel
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel vanillepoeder

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven op 160 graden (hetelucht).
  2. Doe alle ingredienten in een kom. Kneed tot een soepel deeg ontstaat.
  3. Strooi meel op een glad oppervlak (aanrecht of tafel). Rol het deeg met de deegroller uit.
  4. Druk het vormpje in het deeg om een koekje te maken. Herhaal dit totdat alle deeg op is. Leg de koekjes op een bakplaat bekleed met bakpapier.
  5. Zet de koekjes 15 minuten in de oven.

SAMSUNG CSC

xx anke

Geef een reactie

