Gezondheid

10 tips tegen een herfstdip

Brrr… herfst. De dagen worden steeds korter, de temperatuur steeds lager. Ik moet daar altijd weer aan wennen. Ik ben een echte lente en zomerliefhebber. Heerlijk die lange dagen vol licht en lekker zonder jas naar buiten. Ik krijg elk jaar weer kriebels als de lente begint. Maar helaas komt er altijd een einde aan. Na een heerlijk nazomertje staat de herfst weer voor de deur. 

De herfst is het gesprek van de dag. Het valt mij echt op hoe veel mensen erover praten (nou ja zeuren 😉 ). Ik heb mij voorgenomen om dat dit jaar niet te doen. Focussen op de positieve kanten van de herfst. Wat die zijn er. Kijk alleen al na al die kleuren blaadjes aan de boom. Prachtig!

Heb jij ook altijd een dipje wanneer de herfst begint? Ik help je een handje. Vandaag 10 tips om vrolijker de herfst door de komen. Good luck! 

vastleggen-in-volledig-scherm-22-10-2016-121621-bmp

10 tips tegen een herfstdipje:

  1. Probeer zo veel mogelijk daglicht te vangen. Ga naar buiten. Ook wanneer de lucht grauw oogt, krijg je vitamine D binnen.
  2. Of slik vitamine D. Zonnetje in een potje!
  3. Stap zo vroeg mogelijk op de dag de buitenlucht in. Het licht in de ochtend bevat relatief veel blauw. En dat helpt je om lekker wakker te worden.
  4. Kan je niet naar buiten? Of is buitenlucht alleen niet voldoende? Er zijn speciale lampen die daglicht nabootsten. Ik heb er ook eentje. Elke ochtend ga ik er een half uurtje voor zitten. Helpt echt!
  5. Begin met een Lichtpuntjespot. Schrijf elke avond voor het slapen op wat jij leuk vond aan de dag. Een knuffel van je hond, een lekker cappuccino of een bonus op je werk. Kleine en grote lichtpuntjes, doe ze allemaal in de pot
  6. Wees lief! Koop een mooi cadeau voor iemand. Of verras jezelf met een nieuw kledingstuk. Geen geld? Maak een lekkere maaltijd of ga op de koffie bij een vriendin.
  7. Maak het knus in huis. Kaarsjes aan, muziekje op de achtergrond en lekker verstoppen onder een kleedje op de bank. Relax…
  8. Kijk ook eens naar de voordelen van slecht weer. Zo kan je Netlix bingewatchen zonder schuldgevoel. Tja als het giet dan kan je niet anders dan je favo serie kijken.
  9. Eet echte winterkost. Ruil de luchtige salade en soep voor een lekker stamppot of ovenschotel. En vergeet niet je ontbijt. Begin de dag goed met bijvoorbeeld een grote kom havermout met vers fruit.
  10. Stop met zeuren over het weer. Als je steeds voor jezelf herhaalt dat je de kou vreselijk vindt dan wordt je frustratie steeds erger. Je blijft je dan daarop focussen. Daar wordt je echt niet vrolijk van.

En als laatste nog 1 tip die voor mij het beste werkt: bekijk het van de positieve kant. Ik probeer altijd het goede in te zien. De herfst heeft ook veel leuke dingen te bieden, die je in de zomer moet missen. Zo smaakt warme chocolademelk nu veel lekkerder, kan je ’s nachts lekker onder 3 dekens kruipen (plus een kruik), is een warm bad nog fijner, hallo nieuwe gaderobe (overknee laarzen, lange vesten en dikke truien. Love it!), letterlijk een frisse neus kunnen halen. Goh ik kan nog wel een tijdje door typen. Misschien post ik nog wel een blog met daarin alle voordelen van de herfst. Wat vind jij leuk aan de herfst? 😉

xx anke

Geef een reactie

