Gezondheid·Lyme·Persoonlijk

Gezondheidsupdate #8: herstel gaat verder

Precies een maandje geleden plaatste ik een gezondheidsupdate. Eentje met groot nieuws: mijn laatste behandeling! In die post vertelde ik over mijn dubbele gevoel. Aan de ene kant blij, want na 2 jaar zware behandeling was ik eindelijk klaar. Aan de andere kant knaagde er wat. Ik voelde mij verre van gezond en de onzekerheid maakte mij bang.

Het is nu een maand later. Ik ben heel positief, want dit is echt leuke maand geweest. Ik ga je alles vertellen!

vastleggen-in-volledig-scherm-15-10-2016-125350-bmpZo heb ik keihard gewerkt aan mijn scriptie. Dat ging echt goed. Ochtenden achter elkaar zat ik te tikken achter mijn laptop. Literatuur doorspitten, mijn onderzoeksvraag uitwerken en hypotheses bedenken. Mijn hersenen hebben overuren gemaakt. En dat voelt heerlijk. Man ik heb die prikkeling wel gemist. Kom er echt achter dat ik het nodig heb om even mentaal uitgedaagd te worden. Na zo’n 2 jaar niks te kunnen doen, is dit echt een opluchting. Ik weet zeker, niemand zit zo happy een scriptie te schrijven als ik. Ik ben zelfs zo enthousiast dat ik een week voor mijn deadline al een paar hoofdstukken heb ingeleverd. Go Anke!

Verder heb ik weer nieuwe dingen kunnen doen. Ik was al een keertje de trein in gestapt, maar nu ben ik ook met de bus mee geweest. Heerlijk, echt een stukje onafhankelijkheid terug. Ik heb een langer stuk met Toby kunnen wandelen, ik heb weer een stukje gefietst en ben een avondje met de familie uit eten geweest. Allemaal dingen waardoor ik mij weer een stukje ‘normaler’ voel. Ik hoor er weer een beetje bij.

Het hoogtepunt van deze maand: naar de Efteling! Wow dat was zo gaaf!! Ik ben jaren niet in een attractiepark geweest. Een paar maanden terug was dit onmogelijk. Ik was wel nerveus. Zou ik dit wel trekken? Gelukkig waren de zenuwen er voor niks, want het ging heel goed. Zelfs de achtbanen lukte mij. Ik was vooraf heel benieuwd hoe mijn gekke lichaam daarop zou reageren, maar dat heen hen weer geschud ging prima.

Doordat ik mij minder ziek voel, heb ik steeds zin om van alles te doen. Dat gaat nog wel eens mis. Ik zit in de flow en sjees dan over mijn grens heen. Welke grens? Ik heb geen idee waar die nu ligt. Dat maakt het ook lastig. Ik weet niet zo goed wat ik wel en niet kan. Het kan per moment van de dag erg verschillen. Ups & downs. Soms ga ik in mijn enthousiasme te ver en word ik keihard teruggefloten door mijn lichaam. Dan besef ik dat ik er nog lang niet ben. Ik ben nog niet gezond, maar gelukkig ben ik ook niet meer zo ernstig ziek als vorig jaar.

Nog even een quote van mijn mams: ‘Een goede dag is nog geen ‘gezonde’ dag’. Ik heb nog altijd elke seconde van de dag pijn. Soms heel heavy, soms wat meer op de achtergrond. Ik lig ook nog elke middag op bed. Ook op mijn goede dagen. Gelukkig is het korter dan vorig jaar. Toen lag ik van 12 tot 6 uur plat. Nu ga ik meestal rond half 2 naar boven tot 5 uur.

Ik voel mij echt een zeurpiet nu ik dit type. Het is toch positief? Ik ben ook zóóóóó intents blij met de vooruitgang die ik boek. Maar ik merk dat ik soms door mijn optimisme en blije gestuiter mensen laat denken dat ik veel verder ben ik mijn herstel dan dat ik werkelijk ben.

Er is nog een dingetje wat ik wil noemen. Ik merk dat de mensen om mij heen het lastig vinden om dit te begrijpen. De ene dag doe ik iets groots en de andere dag kan ik niet eens een uurtje afspreken. Ik begrijp heel goed dat dit vet vaag overkomt. Zelfs snap ik er soms ook niks van. Ik vind het zelf al lastig in te schatten wat ik wel en niet kan. Ik heb echt goede momenten, maar die slechte zijn er ook nog. Waar het kan geniet ik en onderneem ik dingen. Dat geeft mij zo’n kick! Helaas moet ik er vaak wel voor boeten de dagen daarna. Maar uit het niets kan ik ook ineens mega inkakken. Vaak is er geen oorzaak voor een slechte dag. Dus nee ik kan daar niks aan doen. Ik ben daar zelf niet verantwoordelijk voor. Dat wilde ik toch nog even kwijt 🙂 .

Maargoed een hele blije gezondheidsupdate. Wie weet volgende maand nog beter, en de maand daarna weer positiever. Dat zou echt een lekker afsluiter zijn van 2016. Fingers crossed!

uitjes
v.l.n.r: fietsen, treinreizen, dineren, BBQ, Efteling, lunchen, taartje eten, drankje doen en wandelen met Toby

xx anke

 

Geef een reactie

