Gezondheid·Lyme·Persoonlijk

Gezondheidsupdate #7: laatste behandeling

Deze post stond al een paar weken in mijn concepten. Eigenlijk wilde ik hem al eerder plaatsen. Ik heb super goed nieuws. Dat wil ik natuurlijk meteen met iedereen delen. Alleen de afgelopen weken waren een beetje vreemd. Grote pieken en diepe dalen. De twijfel sloeg daardoor toe. Maar vandaag deel ik het met je.

vastleggen-in-volledig-scherm-12-9-2016-134009-bmpTwee weken terug ging ik samen met mijn pa richting Mecebi. Ik voelde mij aardig goed (dat is mega positief! 😉 ). Blij vertelde ik aan mijn behandelaar hoe goed het de afgelopen tijd ging. Zo heb ik gefietst, ben ik begonnen met mijn scriptie en lig ’s ik middags minder lang op bed. Ze was helemaal blij voor mij. Dit gaat de goede kant op. Eindelijk!

De stappen van de behandeling zijn klaar. Ik heb alle 8 stappen plus de Lyme-stap doorlopen. De afgelopen weken ging ik naar Mecebi voor controle en ondersteuning van mijn immuunsysteem. Toen was ik eigenlijk al klaar, maar dat besefte ik nog niet helemaal. Twee weken terug ook nog niet. Ik stond ook even perplex toen mijn behandelaar zei dat mijn behandeling klaar is. Dat ik pas over een half jaar terug hoef te komen. Dat het nu tijd is om te herstellen en aan te sterken.

Ik sprong een gat in de lucht, dat verwacht je vast. Maar eigenlijk was ik helemaal niet zo opgelucht. Angst en onzekerheid kwamen juist omhoog borrelen. Geen behandeling, nu moet ik het helemaal zelf doen. Ga ik verder herstellen? Word ik ooit gezond? Wat als het misgaat? Tuurlijk weet ik dat ik er nu niet opeens alleen voor sta. Als het echt misgaat dan kan ik altijd langskomen. Met een dubbel gevoel gaf mijn behandelaar een hand. ‘Tot over een half jaar’. 

… tot over een week. Nog geen week later zat ik namelijk weer in de stoel. Een flinke terugval. Ineens voelde ik mij weer vanouds beroerd en had ik helse pijn. Echt zo ziek als maanden terug. Ik heb de dagen grotendeels in bed door moeten brengen. Man dit heb ik absoluut niet gemist. Ik schrok ervan hoe snel je weer zo af kon takelen. Ik ben sterker geworden en heb meer kracht, maar dat was plots helemaal verdwenen. Slap, sloom en vreselijk uitgeput. Eng!

Gelukkig was deze terugval tijdelijk. Het heeft een kleine week geduurd. Op dat moment weet je dat niet en dat is emotioneel zwaar. Die angst voor een terugval blijft. Ik vertrouw mijn lichaam voor geen meter. Logisch. Maar gelukkig heb ik weer een paar goede dagen gehad en kan ik weer vooruit kijken. En hopelijk blijf ik nu wel een tijdje weg bij Mecebi.

Dus mijn grote nieuws: ik heb mijn laatste behandeling gehad. Bizar idee. Ik heb ruim 2 jaar bij Mecebi gezeten. Ik durf nog niet helemaal blij te zijn. Niet gek als je ziet wat er vorige week gebeurde. En ik voel mij ook nog niet gezond. Dat maakt het ook een beetje surrealistisch. Behandeling klaar = gezond, dat verwacht je. Maar zo is het niet. Ik voel mij helaas echt nog ziek. Mijn lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Dat kan maanden, misschien zelfs jaren duren.
Geduld… (niet mijn sterkste eigenschap 😉 )patience-wallpaper-wall-quotes-1397373406gn84k

xx anke

Geef een reactie

