Recepten

Brownie (vegan, lactose- & suikervrij)

Liefde van de man gaat door de maag. Zo ook bij mijn vriend. Soms heb ik zin om hem te verrassen. Echt altijd komt daar eten bij kijken. Ik weet hoe blij ik hem maak met mijn baksels. Gelukkig voor hem sta ik graag in de keuken. Mijn nieuwste recepten test ik altijd even bij hem. Echt, wat heeft die jongen het toch getroffen met mij 😉

Dit weekend schotelde ik hem deze brownie voor. Chocolade is echt niet alleen chick food. Mijn vriend kan ik daar ook midden in de nacht voor wakker maken. Dus deze brownie was een voltreffer. Aardbeien en een Prosecco erbij. Best girlfriend ever!

De brownie is groot genoeg voor 8 personen. Maar waarschijnlijk is een klein stukje niet genoeg voor je. Zo lekker is die! Het liefst eet ik hem in mijn eentje op (wij hebben hem met z’n tweeën op. Oeps!).

Maar gelukkig zonder schuldgevoelens achteraf. Deze brownie is namelijk zo slecht nog niet. Hij is vegan, lactose- en suikervrij. Oké als je op de lijn let, kan je hem beter laten staan. Hij is nogal hoog in calorieën. Maar ach, af en toe mag je jezelf best verwennen toch! 😉

 

Brownie (vegan, lactose- & suikervrij)

1 kleine brownie: 8 personen
10 minuten

Ingrediënten

Voor de onderste laag:
  • 60 g kokosmeel
  • 120 g dadels
  • 50 g walnoten
  • 2 el rauwe cacaopoeder
  • 1 el agavesiroop
Voor de topping:
  • 40 ml amandelmelk
  • 100 g extra pure chocolade (ik gebruik Swiss 78% cacao)
  • 2 el kokosolie
  • 1 el kokosschaafsel
  • 1 handje walnoten

Bereidingswijze

  1. Leg een vel bakpapier in het cakeblik (Ik zet het altijd vast met 2 wasknijpers. Handig!) Geen bakpapier in huis? Vet het cakeblik dan in met een beetje kokosolie.
  2. Ontpit de dadels. Zijn de dadels hard? Week ze dan 5 minuten in warm water.
  3. Doe alle ingrediënten voor de onderste laag in de keukenmachine. Maal tot er een plakkerig deeg ontstaat. Nog een beetje droog? Voeg een scheutje extra agavesiroop toe.
  4. Verdeel het deeg over het cakeblik. Ik heb de helft van het cakeblik gebruikt, want de mijne is vrij groot. Druk het deeg goed aan. Zet het cakeblik in de koelkast.
  5. Nu is het tijd voor de chocoladetopping. Warm de amandelmelk op in een pannetje op laag vuur. Voeg de chocolade toe. Is de chocolade gesmolten? Voeg dan de kokosolie en kokosschaafsel toe. Roer door tot er een egale chocoladesaus ontstaat.
  6. Pak het cakeblik er weer bij. Giet de chocoladetopping over de brownie. Verdeel de walnoten over de chocolade en druk ze een beetje aan.
  7. Zet het cakeblik in de koelkast. De brownie is het lekkerst als die een tijdje in de koelkast heeft gestaan, want dan kan de chocoladetopping opstijven (Even wachten dus. Lastig! 😉 )

Extra: voor dit recept heb je een cakeblik nodig en een keukenmachine (of blender)

SAMSUNG CSCSAMSUNG CSC

xx anke

Geef een reactie

