Lyme·Persoonlijk

Help! Toby heeft een teek.

Lief ligt Toby op mijn schoot. Hij houdt van knuffelen. Ik aai zachtjes zijn kopje. ‘Iehhh wat is dat? Wat een vreemde bobbel!’ Ik pak zijn kop vast en kijk naar de bult op zijn neus. Een groot, grijsachtig ding ‘Nee, dat is toch niet…?

Vastleggen in volledig scherm 23-5-2016 123720.bmp

Een teek. Een hele grote. Gelukkig maar, want daardoor had ik hem gespot. Ik wist niet dat teken zo groot konden zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit een teek gezien. ‘Huh, maar jij hebt Lyme’ hoor ik je denken. Klopt, maar ik heb bij mezelf nooit een teek gevonden. En dat maakte de zoektocht naar de diagnose Lyme extra lastig.

Teken komen in verschillende groottes voor. Dat ligt vooral aan de levensstadia waarin de teek zit: ei, larve, nimf of volwassen. Toby had sowieso een volwassen vrouwtje. Die zijn het grootst. Een volwassen mannetje is iets kleiner. Beide zijn makkelijk met het blote oog te zien. Een larve of nimf niet. Die kunnen zo ienieminie zijn. Een larve is kleiner dan een millimeter. Kijk je dus zo overheen.

Teek Ixodes ricinus: vrouwtje – nimf – mannetje – larve
Teek Ixodes ricinus: vrouwtje – nimf – mannetje – larve

Niet alleen volwassen teken kunnen de ziekte van Lyme overdragen. Ook een larve of een nimf. Dat maakt het extra creepy vind ik. Die zie je makkelijk over het hoofd. Je bent je dan helemaal niet bewust van een tekenbeet. Misschien heb ik wel zo’n miniteek gehad. Geen idee. Gissen doet missen. Daar zal ik toch nooit achter komen.

Maar terug naar mijn hondje. Met zijn enorme teek op zijn neus. Echt, ik krijg er de koude rillingen van. Spinnen, slangen of andere insecten. Die laten mij koud. Maar een teek, dan sla ik echt doodangsten uit. Dat komt natuurlijk omdat ik elke dag voel wat een grote gevolgen zo’n teek kan hebben. Zo’n minibeestje kan je hele leven op z’n kop zetten. Dat gun je niemand. Ook niet mijn schattige pluizenbol.

tekenkaart
mijn tekenkaart

Met een tekenkaart heeft mijn pa de teek eruit geschoven. Ik kan iedereen aanraden zo’n kaart aan te schaffen. Veel handiger dan een tekenpen of –pincet. Daarmee knijp je de teek misschien leeg of blijft de kop achter. En dat moet je echt zien te voorkomen. Met een tekenkaart wip je zo hupp de hele teek eruit. Goed idee om er één in huis te hebben. Ik heb er altijd eentje bij mij.

Mijn moeder gruwelde zo van die enorme teek en wilde hem in de kliko gooien. Gelukkig heb ik dat kunnen voorkomen. Ik heb de teek in een boterhamzakje gestopt en die in een bakje gedaan. Dat enge beest mag natuurlijk niet ontsnappen. Straks ga ik naar Mecebi om de teek te laten testen op Lyme. Wie weet is er niks aan de hand. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

toby teek
Toby is blij dat de teek gevangen is

Nou, dat was wel schrikken zeg. Gelukkig is het verwijderen van de teek goed gegaan. Dat is echt belangrijk. Ik hoor wel eens de gekste dingen. Dat mensen hem uitknijpen met hun nagels of er zeep op doen. Nooit doen! Dan is de kans op besmetting groter volgens mij. En bewaar de teek. Die kan je namelijk laten testen (even googlen waar 😉 ).

Hopelijk is er niks aan de hand. Dat het gewoon een bacterieloos teekje was. Toch wil ik het even goed uitzoeken allemaal. Ook heb ik de datum opgeschreven. Het kan een hele tijd duren voordat je klachten opmerkt. Grote kans dat ik die teek dan ben vergeten. Het zou toch wat zijn. Baasje en hond, allebei Lyme. Gatver, niet aan denken. Beter andersom. Baasje en hond, allebei geen Lyme!

xx anke

2 gedachten over “Help! Toby heeft een teek.

  1. Hoi Anke,
    ik kan me voorstellen dat je hiervan schrik. Van de week heb ik ook twee teken verwijderd bij een van onze hondjes, Edgar. Bij ons andere hondje Missie, ze heeft een witte vacht, liep er een over haar vacht toen ik haar op schoot had. BRRRR GRRRR. Ook ik kreeg er rillingen van. Vooral omdat ze op dat moment heel makkelijk de overstap kunnen maken naar mij.
    Ik kon de teek er zo afpakken en liet de teek even over mijn hand lopen en heb er een foto van gemaakt.
    Verbazingwekkend dat je ECHT NIET VOELT dat de teek over je hand loopt. Zelfs toen ik het zag voelde ik het echt niet. Wat een verraderlijk beest. En wat een verraderlijke ziekteverwekkers kan hij bij zich dragen. Ik heb gisteren er nog een vlogje over gemaakt, die komt volgende week online.
    Blijft oppassen dus!
    Sterkte hoor en ben beniuwd of de teek van Toby besmet was of niet, maar dat vertel je ongetwijfeld de volgend keer!
    Ik geniet van je fantastische verhalen Anke! dank je wel voor je input en je enthouisame!
    liefs ineke

    Like

    1. Hoi Ineke, bedankt voor je berichtje.
      Ja, echt schrikken hè. Ieeeh dat je hem zag lopen, want eng! Wat een vreselijke beestjes zijn het toch. Dat je een teek ook niet voelt lopen. Dat maakt het extra lastig om een teek te spotten. Is echt opletten. Ze kunnen zo klein zijn. Maar met enorme gevolgen. Weet dat zelf maar al te goed.
      Ik ga het vlogje zo kijken. Ben benieuwd.
      Gelukkig was de teek NIET besmet. Joepie! Helaas had hij gisteren weer een teek. Dus ik kom weer langs om die te testen.
      Dankjewel Ineke. Leuk om te horen.
      xx Anke

      Like

Geef een reactie

