Recepten·Toetjes en desserts

Oranjetaart (Rens Kroes)

Nog een paar dagen en dan is het weer zover, KONINGSDAG! Ik kijk er altijd naar uit. Zo’n gezellige dag. Iedereen gekleed in het oranje met vlaggetjes geschminkt op de wangen. En allemaal vrolijk.

Mijn oma haalt elk jaar oranjetompoucen. Dat is traditie bij ons. Niet leuk om dan de enige te zijn zonder taartje op schoot. Maar dit jaar niet. Dit jaar heb ik ook stuk taart. Een gezond stukje oranjetaart van Rens Kroes.

Met mijn Birthday kreeg ik beide boeken van Rens Kroes. In één woord: GE-WEL-DIG. Ik ben er helemaal weg van. Wat een lekkere, gezonde recepten. Haar boeken zijn echt een aanrader!

Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan. Sommige ingrediënten had ik niet in huis. Zo heb ik volkorenmeel gebruikt in plaats van speltmeel. Sommige ingredienten zijn prima te vervangen, maar kijk wel uit. Niet dat je plots een compleet andere taart hebt. Ik praat uit ervaring haha 😉 .

Deze oranjetaart staat ook op de blog van Rens kroes. Klik hier om naar het recept op haar blog te gaan.

Oranjetaart

Personen: 8
Tijd: 70 minuten (plus min. 4 uur weken van cashewnoten)

Ingrediënten

Voor de taart:
    • 150 ml kokosolie
    • 6 eieren
    • 150 ml rijstmelk
    • 100 ml ahornsiroop
    • 350 speltmeel (of volkorenmeel)
    • 400 g wortels, geraspt
    • 1 tl kaneel
    • 2 tl speculaaskruiden
    • 2 tl (wijnsteen)bakpoeder
    • 1 tl vanillepoeder
Voor het glazuur:
  • 350 g ongebrande cashewnoten, geweekt
  • sap van 1 citroen
  • 2 el kokosolie
  • 2 el kokosbloesemsuiker
  • 1 tl vanillepoeder
  • Optioneel: 1 wortel

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden (hetelucht).
  2. Smelt de kokosolie in een pannetje op laag vuur.
  3. Meng de eieren, rijstmelk en honing in een kom. Voeg daarna de rest van de ingrediënten voor de taart toe. Roer goed.
  4. Doe op de bodem van de springvorm bakpapier en vet de randjes in met kokosolie. Giet het mengsel erin.
  5. Zet de taart 60 minuten in de oven.
  6. Laat de geweekte cashewnoten uitlekken en doe in de keukenmachine. Doe de rest van de ingrediënten voor het glazuur erbij. Mix totdat er een glad en romig mengsel ontstaat. Als het niet goed mixt, stop dan de blender af en toe om de zijkanten schoon te schapen.
  7. Bestrijk de taart met deze healthy frosting!
  8. Leuk om de taart te versieren met stukjes wortel.

Extra: voor dit recept heb je een springvorm (24 cm) en een blender/ keukenmachine nodig

SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC

xx anke

Geef een reactie

