Column

Jij hebt het echt getroffen!!

Mijn 3e column voor Stichting Onzichtbaar Ziek staat online. Ben benieuwd wat je ervan vindt. Laat je het mij weten in een berichtje?

Wil je mijn column lezen? Klik dan hier om naar de website van Onzichtbaar Ziek te gaan. Of lees mijn column hieronder.

—————————————————————————————————————————————-

 

Jij hebt het echt getroffen!!

afbeelding column 3‘Hoe gaat het tussen jou en Niels?’

‘Heel goed!’

‘Echt waar? Jij hebt het zo getroffen met hem’

Vanmorgen kwam een vriendin op de koffie. Ze vroeg naar mijn relatie. Verbaasd keek ze toen ik vertelde dat het heel goed ging. Ze vond het zo fijn voor mij. Ik ook natuurlijk. Ik ben gek op mijn vriend. Hij is de beste. Kan mij geen beter vriendje voorstellen. Dit zegt natuurlijk iedereen over zijn partner. Maar echt, mijn vriend is geweldig.

‘Je hebt het zo met hem getroffen’. Dat krijg ik heel vaak te horen. Lief bedoeld, maar toch kwetst het mij. Dat komt omdat het vaak gezegd wordt nadat ik vertel over mijn ziekte. Tuurlijk een relatie met een ziek persoon is niet altijd even makkelijk. Het is niet niks om degene van wie je houdt in pijn te zien. Dat gun je niemand. Plus het feit dat je niet alles kan doen. Je moet er wel rekening mee houden. Lyme is er altijd bij.

Hoe vaker ik deze opmerking hoorde, hoe onzekerder is werd. Allerlei gedachtes dwaalden door mijn hoofd. Is het zo raar dat hij bij mij blijft? Is een relatie met mij zo lastig? Ben ik door Lyme minder waard? De twijfel sloeg toe.

Gelukkig kon ik die onzekerheid van mij afschudden. Maakt de Lyme mij een ander persoon? Nee. Ik ben nog steeds Anke. Ben nog precies dezelfde meid als voordat ik ziek werd. Wie ik ben is niet veranderd. Ik ben niet Lyme, ik heb Lyme.

Ik ben meer dan Lyme. Veel meer. Daarom is mijn relatie ook meer dan dat. Het draait echt niet alleen maar om mijn ziekte. We doen leuke dingen, praten over koetjes en kalfjes, maken flauwe grappen, hebben goeie gesprekken. Tuurlijk je hebt altijd rekening te houden met Lyme. Maar verder is onze relatie volgens mij niet veel anders dan die van anderen.

Want welke relatie is alleen maar leuk? Alleen maar zonnestralen en springende eenhoorntjes. Nooit meningsverschillen, nooit ruzie. Over die relatie heb ik nog nooit gehoord. Want die bestaat niet. Elk stel kent ups en downs. Geen enkele relatie geeft 100% zekerheid. Het kan altijd stuklopen, om welke reden dan ook. Maar ik vraag mij af, waarom wordt er bij andere tegenslagen niks gezegd? Waarom alleen bij ziekte? Is het dan oké om je biezen te pakken?

Wat vind de belangrijkste persoon in dit verhaal ervan. Ik vraag het mijn vriend. Een grote glimlach verschijnt op zijn gezicht. ‘Ank, je bent echt niet minder waard door jouw ziekte. Juist meer. Ik weet hoe sterk je bent. Altijd positief, hoe moeilijk het ook is. Een echte optimist. Ik heb je zien groeien. Ik ben zo trots op hoe je omgaat hiermee. Ziek of niet ziek, je blijft Anke. Weet je, het is andersom. Ik heb het met jou getroffen.’

xx anke

Geef een reactie

