Gezondheid

Week van de Teek

Vandaag begint de Week van de Teek. Een super goed initiatief. Er wordt aandacht gevraagd voor alles wat met teken te maken heeft. Hoe loop je ze op? Hoe voorkom je een tekenbeet? Wat moet je doen als je gebeten bent? En wat zijn de gevolgen?

Vastleggen in volledig scherm 11-4-2016 161131.bmpWeet jij alle antwoorden? Waarschijnlijk niet. Ik ook niet eigenlijk. En dat terwijl ik dacht dat ik veel over die gekke beestjes weet. Wat de gevolgen zijn, weet ik natuurlijk goed. Die voel ik elke dag. Maar het voorkomen en het verwijderen van teken. Ik heb geen idee.

En juist dat is belangrijke info. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Want als je er achteraf achter komt, is het eigenlijk al te laat. Dan moet je behandelt worden. En echt, dat gun je niemand.

Juist omdat de gevolgen zo heftig zijn, is het goed om te weten hoe je het voorkomt. Daarom een spoedcursusje. De informatie komt af van Stigas. Wil je meer weten? Kijk dan op www. weekvandeteek.nl

 

Voorkom een tekenbeet

Hoe kan je de kans op een tekenbeet verminderen? Hier een aantal tips.

  • Vermijd zo mogelijk dichte begroeiing en struikgewas, want hier bevinden zich de teken meestal voordat ze vallen en of zich hechten aan mens of dier.
  • Draag gesloten en huidbedekkende kleding van een lichte kleur.
  • Smeer de onbedekte huid in met anti-insectenmiddel met 30-50% DEET.
  • Spuit sokken, schoenen en broek eventueel in met een DEET kledingspray.
  • Zorg voor een tekenverwijderaar in de EHBO-kist
  • Controleer na een uitstapje in bos en natuur je lichaam en kleding op teken. Controleer ook op de moeilijk zichtbare plekken.

 

Verwijderen van een teek

Voor het verwijderen van een teek is het niet altijd nodig om naar een huisarts te gaan. Dit kan je in de meeste gevallen zelf doen of door iemand anders laten doen. Het belangrijkste is dat de teek zo snel mogelijk verwijdert wordt!

  • Gebruik geen alcohol, jodium, olie of andere middelen voordat je de teek verwijdert.
  • Pak de teek zo dicht mogelijk bij de huid beet, bij voorkeur met een puntige pincet of speciaal tekenverwijderinstrument.
  • Trek de teek er langzaam uit. Als er een stukje van de monddelen van de teek in de huid achterblijft, is dat ongevaarlijk. Dat komt er vanzelf weer uit, net als bij een splinter.
  • Ontsmet het beetwondje met 70% alcohol of jodium.

 

Ik ben gebeten door een teek. Wat nu?

Verwijder de teek zo snel mogelijk. Noteer de datum waarop je bent gebeten in uw agenda. Houd daarna tot 3 maanden na de tekenbeet de huid rondom de beet in de gaten. Soms krijg je bij besmetting een rode kring (EM). Dit is niet altijd zo. Dus geen kring betekent niet per se geen besmetting helaas.

Ga altijd even langs de huisarts. Die kan je een antibioticakuur meegeven.

Meld de tekenbeet bij www.tekenradar.nl

Houdt het goed in te gaten. Krijg je last van vermoeidheid, pijn of andere klachten? Dit kan zomaar komen door de teek. Symptomen hoeven niet snel na de tekenbeet te komen. Je kan dit pas na maanden, zelfs jaren merken.

 

Zo, dit was kort wat informatie over teken. Ik heb er zelf ook wat van opgestoken. Eigenlijk controleer ik mezelf nooit op teken. Daar ga ik vanaf nu mee beginnen. Het moet zoiets als tandenpoetsen worden. Een vanzelfsprekende handeling die je elke dag herhaalt. Kleine moeite. En daarmee kan je misschien ellende in de toekomst voorkomen. Want echt, zo’n klein teekje kan je hele leven op z’n kop zetten.

xx anke

2 gedachten over “Week van de Teek

  1. Sinds ik een aantal bloggers met lyme volg ben ik me meer bewust van de gevaren van een de beet van een teek. Ik controleer daarom toch iedere avond bij het douchen even mijn lichaam, zeker als ik veel buiten ben geweest. Better safe than sorry.

    Like

Geef een reactie

