Gezondheid

Mazzelaar of pechvogel?

Mijn vader neemt zo nu en dan een grote doos vol tijdschriften mee. Gisteren was het weer feest. Blij opende ik de doos. Mijn oog viel meteen op de Quest. ‘Geluk dwing je af. En pech zit tussen je oren’ stond er groot afgedrukt. Hoe dan? Dat wil ik wel weten! Snel bladerde ik door naar de juiste pagina.

 

‘Toeval bestaat: Soms heb je daarom mazzel, een andere keer heb je pech. Maar of je een geluksvogel of pechvogel bent, heb je voor een deel zelf in de hand. Of beter gezegd: in je hoofd. Wat je kunt doen om de kans op geluk te vergroten’

 

Oké, dit is interessant. Heb je echt zelf invloed? En hoe dan? Ik ben nogal een control freak, dus elk beetje controle is mooi meegenomen. Dit wil ik lezen!

Even nadenken, ben ik een pechvogel? Ik heb deze stomme ziekte gekregen. Daar zit niks achter. Geen test die ik moet doorstaan, geen God die mij dit heeft gegeven en zeker niet het lot. Gewoon vieze pech. Toch voel ik mij geen pechvogel. Zeker niet. Ik heb ook heel veel dingen mee. Lieve familie, een knap vriendje, leuke vrienden, het schattigste hondje ever, mijn lieve oma die naast mij woont, een stel goed werkende hersenen. Ik kan nog wel 100 dingen bedenken. Dan ben ik toch eerder een mazzelaar 😉 .

Ben je nieuwsgierig geworden? Wil je meer geluk? Quest geeft 3 mazzeltechnieken om het toeval een handje te helpen.

 

Denk positief

Mensen zijn op te delen in geluksvogels en pechvogels. Niet omdat ze dat echt zijn, maar omdat ze dat denken te zijn. En door te denken dat je altijd geluk hebt, heb je ook werkelijk meer geluk. Hoe? Het zit zo. Mensen die zichzelf zien als geluksvogel hebben een ander karakter dan de pechvogels. Ze vaker zijn extravert, sociaal, optimistisch en staan open voor nieuwe ervaringen. En met die eigenschappen is het makkelijker om geluk af te dwingen. Extraverte types spreken meer mensen, het contact verloopt soepeler en komen op meer plaatsen. Ze staan open voor alles wat voorbij komt. En zo schep je in elk geval meer mogelijkheid op geluk. Wachten tot geluk vanzelf langskomt, werkt vaak niet. Je moet er wat voor doen.

En dan is er nog iets. Mazzelaars denken anders dan pechvogels. Ze draaien pech om in iets positiefs. Counterfactual thinking genoemd. In plaats van te focussen op het ongeluk, kijken ze naar het geluk. Een voorbeeldje. Er valt een grote boom op je auto. Total loss. De pechvogel baalt. Zijn auto is totaal vernield. De mazzelaar is opgelucht. Pfoe je zou maar net in de auto hebben gezeten. Zie je het verschil? Dezelfde gebeurtenis, maar de één ziet het als ongeluk terwijl de ander spreekt van geluk.auto

 

Klop af

Afkloppen geeft het gevoel van controle. En daar houden we van. Een gebrek aan invloed voelt heel onprettig. Daar heeft ons brein iets op bedacht: de illusie van controle. We denken ergens invloed op te hebben, terwijl dat helemaal niet zo is.

Ik heb zelf ook zo mijn bijgelovige ritueeltjes. Toen ik nog studeerde nam ik altijd een ijskoffie en Arizona voor een tentamen. Waarom? Mijn eerste tentamen haalde ik met een 8,5. Sindsdien koppelde ik die drankjes aan hoge cijfers. En het gekke, het hielp nog ook. Al mijn tentamens haalde ik met hoge cijfers. Ik stond zelfs Cum Laude. Heb ik dit te danken aan mijn ‘superdrankjes’? ja, voor een gedeelte wel. Ze zorgde voor meer zelfvertrouwen. Ik wist dat ik het ging halen. Self-fulfilling prophecy. Doordat ik dacht dat ik goed zou presteren, presteerde ik ook goed.

 

Laat los

De laatste tip die ze geven: loslaten. Geef toeval de ruimte. Mensen zijn heel slecht in het inschatten van kansen en risico’s. Controle uitoefenen kan juist averechts werken. Wie te hard zijn best doet om pech buiten de deur te houden, zet de deur soms onbedoeld wijd open voor het ongeluk.

Ben je bang om te vliegen door alles wat je in het nieuws hoort? En pak je daarom maar de auto? Je verwacht zelf dat deze keuze veiliger is. Want ja, je hoort zo vaak dat vliegen mis gaat. Maar eigenlijk gebeuren er met het vliegtuig minder vaak ongelukken dan met de auto. Dus die keuze vergroot je risico op ongeluk, terwijl je juist denkt ongeluk te ontlopen. Snap je?

 

Super goede tips hè! Ik pas ze nu altijd toe. Vooral de tip om dingen van de positieve kant te bekijken. Dat helpt echt. En bestempel jezelf niet als pechvogel, want voor je het weet ben je er echt één.

xx anke

 

 

 

 

2 gedachten over “Mazzelaar of pechvogel?

    1. Nee, dat heb je helemaal gelijk in. Als je introvert bent, ben je niet meteen een pechvogel natuurlijk. En niet ieder introvert persoon ziet zichzelf als een pechvogel. En andersom. Er zijn vast ook extraverte types die altijd vinden dat ze pech hebben. Het is natuurlijk niet zo zwart/wit. Bedankt voor je reactie!

      Like

Geef een reactie

