Column

Het gaat zeker heel goed met je?

Mijn 2e column voor Stichting Onzichtbaar Ziek staat online. Ben benieuwd wat je ervan vindt. Laat je het mij weten in een berichtje?

Wil je mijn column lezen? Klik dan hier om naar de website van Onzichtbaar Ziek te gaan. Of lees mijn column hieronder.

—————————————————————————————————————————————–

Het gaat zeker heel goed met je?

Vastleggen in volledig scherm 10-3-2016 113752.bmpIn de verte zie ik een oud klasgenootje op mij aflopen. Zou hij mij hebben gezien? Kan ik nog de andere kant op lopen…

‘Wat zie jij er goed uit zeg! Het gaat zeker heel goed met je?’

Ongemakkelijk kijk ik weg. Wat moet ik hier op antwoorden? Eerlijk zijn of zeggen wat hij wil horen? Ik vind het lastig. Ik ben de slechtste leugenaar ever. Liegen is dus geen optie. Misschien de realiteit wat mooier maken dan dat het is. Een beetje verdraaien kan wel toch? Ik weet het niet. Dilemma!

Je vraagt je misschien af waarom ik zo begin te zweten. Het is toch een leuk compliment? Iedereen hoort toch graag dat hij er goed uitziet? Waarom ik niet?

Nou, het zit zo. Ik kan geen leuk antwoord geven op die vraag, want het gaat helemaal niet goed met mij. Ik ben ziek, al een lange tijd. Na jaren dokteren weet ik sinds kort dat ik de ziekte van Lyme heb. Heftig nieuws. Ik heb al tien jaar gedoe met mijn gezondheid. Ik voel mij daardoor altijd een beetje een buitenbeentje. Het liefst ben ik zoals ieder ander: studeren, werken, sporten en uitgaan. Dat kan ik niet, maar dat toegeven is moeilijk. Liefst houd ik mijn vertrouwde masker op.

En dat lukt mij aardig. Aan mij is helemaal niets te zien. Ik zie eruit als een gezonde meid van 21 jaar oud. Volgens mijn huisarts oog ik als het toonbeeld van gezondheid. Opgewekt, slank en rode blosjes op mijn wangen. Je verwacht niet dat ik chronisch ziek ben. Een make-upje erop en ik kan door voor ‘normaal’.

Zal hij mij op mijn uiterlijk beoordelen? Eigenlijk doe ik dat ook bij hem. Hij heeft een buikje. Drinkt vast veel bier bij de studentenvereniging. Ligt liever op de bank dan fit worden in de sportschool. Geen vriendin, want die zou zijn shirt in de kliko gooien. Allemaal aannames, waarschijnlijk niets van waar.

Wat zou hij denken van mij? Vast niet dat ik chronisch ziek ben. Zal ik het zeggen? Door mijn uiterlijk wordt vaak onderschat hoe ziek ik eigenlijk ben. Soms heel lastig, want ik heb dan het gevoel dat ik de ander moet overtuigen. Bij voorbaat ben ik al bang om niet geloofd te worden.

En dan komt er nog iets lastigs bij kijken. De vraag: hoe is het? Wil hij dat echt weten of is het een formaliteit. Dagelijks vragen we dat aan elkaar. Vaak is het antwoord: goed hoor. Let maar eens op. Zeg je ‘nee het gaat slecht’ dan krijg je rare blikken. Dat antwoord zijn we niet gewend.

Hoe heb ik zijn vraag beantwoord? Toch maar eerlijk verteld dat het niet goed met mij gaat. En ik ben blij dat ik het heb gezegd. Door zelf open te zijn, merk ik dat ik het voor hem makkelijker maak om ook dingen te vertellen en te vragen. Zo krijg je meer begrip, wederzijds. Eerlijk zijn. Ik kan het je echt aanraden. Geef de ander een kans.

Laat ik afsluiten met een oud gezegde: beoordeel een boek niet op zijn kaft. Er zit vaak veel meer achter die opgewekte lach.voor en na

xx anke

4 gedachten over “Het gaat zeker heel goed met je?

  1. Heel herkenbaar dit! Ik weet vaak ook niet wat ik moet zeggen als ik iemand van vroeger tegen kom en die vraagt ‘hoe gaat het?’. Vaak willen mensen inderdaad helemaal niet horen dat het niet goed gaat of dat je ziek bent. Mooi geschreven.

    Like

    1. Ja lastig hè. Je wilt graag een leuk, positief antwoord geven. Maar ik kan echt niet liegen, dus zeg het altijd eerlijk. Meestal krijg je dan wel een fijne reactie terug. Zo niet dan denk ik, ach je weet niet beter 😉

      Like

Geef een reactie

