Gezondheid·Lyme

Geen crash, maar een herx

Ik noem het altijd een crash. Die enge aanvallen die ervoor zorgen dat ik een paar uur van de wereld ben. De crashes werden steeds heviger. Veel vragen roepen ze op. Ben ik de enige? Hebben meer Lymies dit? Mijn dokter kan deze vragen niet beantwoorden. Tijd om het heft in eigen handen te nemen. Met een kopje thee kruip ik voor mijn laptop. Research time.  

Icrashk open google en type ‘crash’. Allemaal plaatjes van een oranje beest met een spijkerbroek en gympen aan. Hé dat is Crash Bandicoot. Speelde ik vroeger op de Playstation . Oké snel een nieuwe zoekterm. Ik raak afgeleid.

Snel terug naar de zoekbalk van Google. ‘Aanval Lyme’ type ik. Ik kom op een forum terecht. Ik lees een stukje en stuit op de term Herxheimer reactie. Nog nooit van gehoord. Maar wat een herkenning. Het omschrijft precies mijn crashes.

Tien tabbladen geopend. YouTube, Wikipedia, meerdere blogs en fora. Overal type ik ‘Herxheimer reaction’. En wat krijg ik veel info. Mijn eerste vraag is meteen beantwoord. Ben ik de enige? Nee, absoluut niet. Ik kijk wat filmpjes. Mensen hebben hun crashes gefilmd. Ik schrik ervan. Wat ziet dat er vreselijk uit! Ik zie er dus ook zo uit! Arme ouders, die zien dat dus steeds.

Herxheimer reactie dus. Geen crash, maar een herx. Maar wat houdt dat precies in? Waarom krijg je een herx. Ik ga het je uitleggen.

 

Wat is het?

De Herxheimer reactie kan voorkomen bij het behandelen van de ziekte van Lyme. Vaak wordt antibiotica gebruikt, maar een herx kan ook voorkomen bij andere middelen (ik gebruik zelf Samentho). De Borrellia-bacterie wordt aangevallen en sterft af. Deze resten komen in je bloed terecht. Daarbij komen er ook nog eens toxines/ gifstoffen vrij. Het lichaam moet dat allemaal opruimen. Heel zwaar. Een Herxheimer reactie ontstaat wanneer er meer gifstoffen vrijkomen dan het lichaam aankan om uit te scheiden. Help!

 

Wat gebeurd er?Vastleggen in volledig scherm 16-1-2016 143253.bmp

Alle klachten die je hebt verergering binnen een paar minuten. En niet een beetje, nee het wordt allemaal 10x zo erg. Ook kunnen er nieuwe klachten bijkomen. Zo kan je last krijgen van rillingen, temperatuurverhoging, zweetaanvallen, pijn in spieren en gewrichten, geheugenproblemen, hoofdpijn en misselijkheid. Pff heftig hè. Meestal gaat het na een paar uur wel voorbij. Oh en nog iets kenmerkends van een Herx: uitslag. Mijn rug zit vol rode bultjes. Ik dacht een allergische reactie, maar blijkbaar hoort dit ook bij de Herxheimer.

 

Wat kan je doen?

Heb je een herx, dan kan je eigenlijk niet meer doen dan wachten. Meestal gaat het na een paar uur over. Voorkomen is lastig. Maar er zijn een paar dingen die je kan doen. Zo is het belangrijk om veel water te drinken. Help je lichaam om die afvalstoffen eruit te krijgen. Dit kan ook door een ontgiftend bad te nemen (basisch badzout) of door flink te zweten in de sauna. En houdt je huid open. Smeer je niet vol met lotions en crèmes die paraffine bevatten. Dit zorgt er helaas niet voor dat het helemaal niet meer gebeurd. Maargoed alle beetjes helpen.

Een Herxheimer reactie is verschrikkelijk! Maar goed nieuws, de behandeling doet iets. De Lyme wordt aangepakt, gedood. Je zit dus op de goede weg.

Ik ben wel een beetje gerustgesteld. Die crashes van mij hebben anderen ook. Er is zelfs een naam voor. En het geeft aan dat de Lyme echt aangepakt wordt. Hopelijk is het gauw afgelopen. Nog even die stomme crash, of eigenlijk herx, uitzitten. Wish me luck!

xx anke

Geef een reactie

