Persoonlijk

Terugblikken op 2015

2016, eindelijk! Waar bleef je zo lang? Vannacht was de jaarwisseling. Met vuurwerk, champagne en oliebollen is het nieuwe jaar ingeluid. Doei 2015, hallo 2016. 

Tijd voor reflectie. Wat is er allemaal gebeurd? Wat waren de hoogtepunten? Wat was minder dit jaar? 2015 was voor mij een heel heftig jaar. Ik krijg gewoon een brok in mijn keel als ik eraan terugdenk. Veel meegemaakt, geleerd en overwonnen. Wil je weten wat? Lees dan verder ;-).img_3021_1.jpg

Stoppen met studie

Aan het begin van dit jaar was ik nog een student en woonde ik op kamers in Nijmegen. Ik merkte dat ik dit niet vol kon houden. Colleges, tentamens en opdrachten, het lukte gewoon niet meer. Ik weet nog dat ik tijdens een tentamen bijna knock out ging. Dat was het moment dat ik wist, dit kan niet meer. Stoppen met mijn studie was heel zwaar voor mij. Ik haalde er veel voldoening uit (ben best wel een nerd 😉 ). Het voelde alsof ik een stukje identiteit kwijtraakte. Ik stond bekent als de slimme student die Cum Laude haar studie zou halen. Wie ben ik als dat wegvalt? Ik klampte mij daar echt aan vast. Wilde niet dat zieke meisje zijn.

Weer thuis wonen

Ik vond het heerlijk om op mezelf te wonen. Mijn huisgenoten waren super. Samen boodschappen doen, koken en films kijken. Doen en laten wat je wilt. Dat onafhankelijk zijn, dat lag mij wel. Dat ik weer thuis moest komen wonen, vond ik moeilijk. Dat heb ik zo lang mogelijk proberen uit te stellen. Helaas, Ik ging lichamelijk steeds meer achteruit, had geen keuze. Ik ben nu wel weer gewend om thuis te wonen. Als ik hulp nodig heb, is er altijd iemand in de buurt.

Diagnose Lyme

Dit jaar is Lyme geconstateerd. Al die tijd gedacht het Chronisch Vermoeidheid Syndroom (ME/CVS) te hebben. Tien jaar lang een verkeerde diagnose. Raar hè! Ik ben wel opgelucht. Kan eindelijk een oorzaak aanwijzen: de gemene Borrelia-bacterie.

Blog begonnen

Dit jaar heb ik mijn eigen blog opgezet. Na lang twijfelen, heb ik de knoop doorgehakt. Ik haalde veel steun uit blogs van andere (chronisch zieke) meiden. Ik dacht, dat wil ik ook. Ik vond het enorm spannend. Ik zette eigenlijk nooit wat op internet over mezelf. Was erg gesloten over mijn ziekte. Nu zou iedereen het kunnen lezen. Ik weet nog toen ik hem online zette. Oh wat was ik nerveus. Gelukkig was het nergens voor nodig. Ik kreeg hele leuke reacties. Dat deed mij echt goed. Ik heb geen dag spijt gehad. Ik heb veel plezier in het schrijven van stukjes. En ik ben in contact gekomen met lotgenoten. Dat vind ik super.

Een hondje1936596_926295330757547_5740460644600728086_n

Een enorm hoogtepunt voor mij. Eindelijk een hond in huis. Al mijn hele leven zeur ik om pup. Nooit gaf mijn pa toe. Hij was er fel op tegen. Maar hij is dit jaar overstag gegaan. Ik ben zo blij met Toby. Ik moet altijd lachen om dat gekke beestje. Zo goed voor mijn humeur. Ik denk minder aan mijn ziekte. Die afleiding is heel fijn. Ook kom ik nu iets meer buiten. Lekker wandelen met de hond. Het zijn dan maar kleine stukjes die ik kan lopen. Het maakt toch een groot verschil voor mij.

 

De lessen van 2015:

Dit jaar zat voor mij vol met levenslessen. Deze dingen heb ik dit jaar geleerd:

#1 Je hebt geen controle

Ik had altijd gedacht, 2015 wordt een top jaar. Ik zou een half jaar studeren in Amerika, een master beginnen in Amsterdam en wie weet een huisje daar met mijn vriend. Ik had het helemaal gepland. Helaas vielen die plannen in duigen. Lyme houdt geen rekening met wat jij wilt. Het eerste wat ik dus heb geleerd: je hebt geen controle over je toekomst. Het leven komt zoals het komt. Vaak wordt gedacht dat je zelf het heft in handen hebt. Dat je alles kan bereiken als je maar hard werkt. Ben ik het niet meer mee eens. Je hebt geen invloed op wat op je pad komt. Hoe je daar mee omgaat, daar gaat het om.

#2 Wie zijn je echte vrienden

Dit jaar heb ik mijn echte vrienden leren kennen. Wie staat er voor je klaar en wie niet? Het is een zware les, maar wel een waardevolle. Van sommige had ik echt niet verwacht dat ik die niet meer zou spreken. Ze komen niet meer langs, bellen niet meer en sturen nooit meer een berichtje. Opeens besef je dat je diegene al maanden niet hebt gesproken. Ik voel mij teleurgesteld, gekwetst. Gelukkig zijn er ook mensen die wel voor je klaar staan. Met een aantal heb ik dit jaar een hele hechte band opgebouwd. Ik ben zo blij met deze mensen in mijn leven. Ze betekenen alles voor mij!

#3 Opgeven is geen optie

Mensen zeggen vaak tegen mij: Ik vind het zo knap dat je doorgaat, dat je niet opgeeft. Het klinkt als een keuze. Je kan namelijk ook opgeven. Maar wat houdt dat in? Stoppen met de behandeling? Dan weet je zeker dat je niet beter wordt. Opgeven bestaat niet. Je moet doorgaan. Zolang je ziekt bent, moet je vechten. Elke dag weer, 24/7. Er zijn momenten dat je het niet meer trekt. Je ziet het allemaal niet meer zitten. Maar altijd ga je door.

#4 Je bent sterker dan je denkt

Deze les sluit aan bij les #3. Je moet altijd blijven vechten. Daar is veel kracht voor nodig. Soms dacht ik dat ik geen vechtlust meer over had. Maar gelukkig had ik het altijd mis. Ik ben veel sterker dan dat ik dacht. Ondanks alle shit sta ik nog rechtovereind. En daar ben ik heel trots op.

#5 Lichtpuntjes

Dit jaar heb ik echt geleerd te genieten van de kleinste dingen, mijn lichtpuntjes. Elke dag sta ik er even bij stil. Een heerlijke cappuccino, een boswandeling met de hond, kaartje in de brievenbus, bezoek van een vriendin. Ik fleur daar enorm van op. Ondanks alles blijf ik die lichtpuntjes zien. Dat is belangrijk.

Hoe was jouw 2015? Wat waren jouw hoogte- en dieptepunten? En wat heb jij geleerd? Laat een reactie achter ;-).

xx anke

 

 

 

 

 

 

2 gedachten over “Terugblikken op 2015

  1. Anke wat ben jij een sterke dame, die alles zo goed kan verwoorden, hoop dat je blijft schrijven. En de wens voor jou dat al jou lichtpuntjes mogen uitgroeien tot een grote vlam!!
    Voorspoed en een liefdevol 2016!!

    Like

Geef een reactie

