Gezondheid·Weetjes

Een gezonde kerst

Waar denk je aan bij kerst? Noem eens drie dingen. Wedden dat één van die drie lekker eten is. Samen eten is gezellig. Die gezelligheid willen we allemaal met kerst. Helaas slaan we soms een beetje door en zitten we na kerst met een bolle, opgeblazen buik en een paar kilo extra op de bank. En met spijt dat we weer zo ongezond hebben gegeten. Dit jaar niet, want ik heb tips voor je op gezond de kerst door te komen.

Begin de dag met een stevig ontbijt

Zorg dat je goed ontbijt. Met stevig bedoel ik natuurlijk niet vijf sneeën kerststol, drie kaiserbroodjes en een chocoladebroodje. Kies voor een gezond ontbijt dat goed vult. Mijn favoriet is havermoutpap. Lekker met vruchten en een handje noten. Zo zit ik lekker vol en is het makkelijk om al die hapjes af te slaan. En je begint de dag met goede voedingstoffen. Een goed begin is het halve werk, zeggen ze toch altijd.

Snack niet te veel voor het diner

Vaak zit je al vol voordat je überhaupt aan het kerstdiner begint. Al die hapjes de hele dag door zijn zo verleidelijk, maar je moet uitkijken. Je hebt niet door hoe veel je eigenlijk naar binnen propt. Je denkt dat het meevalt. Tel je alles bij elkaar op dan krijg je de schrik van je leven. Zo veel!? Zonde toch.  Het is niet leuk om met een volle buik het kerstdiner te beginnen.

Maak hapjes van groente en fruit

Helemaal geen hapjes pakken is lastig. Maak daarom ook gezonde hapjes. Dat hoeft echt niet moeilijk te zijn. Zet bijvoorbeeld komkommer, wortel, bleekselderij en tomaatjes neer met een bakje hummus om in te dippen. Wedden dat die binnen no time op zijn. Ook zijn er leuke recepten online te vinden die gezond zijn én er heel feestelijk uitzien. Dat gaat zeker lukken!

o-CHRISTMAS-DINNER-facebook

En dan het kerstdiner 😉 :

Kies kleine borden

Dit klinkt misschien als een gekke tip. Kleine borden, hoezo? Maar het helpt echt. Als je een klein bord hebt, kan je niet veel opscheppen. Daardoor voorkom je dat je een enorme berg eten naar binnen werkt zonder dat je het doorhebt. Je bent veel bewuster van hoeveel je eet als je steeds weer opnieuw opschept. Deze tips is makkelijk uit te voeren en kan een groot verschil maken. Dus haal die kleine borden er maar bij.

Begin met groente

Vaak kiezen we eerst voor de kalkoen of de knapperige aardappeltjes. Pas als je vol zit denk je: ‘hé, ik heb geen groente op’. Laat je eerste portie groente zijn. Dan heb je die in ieder geval binnen gekregen. Daarna kan je al het andere uitproberen. Waarschijnlijk heb je dan best gezond gegeten.

Drink veel water

Zeker als je veel en ongezond eet, is het belangrijk veel water te drinken. Zo spoel je je afvalstoffen weg. Zet een karaf met water op tafel. Zo pak je sneller een glas water tussendoor. Vind je water maar saai. Leuk dan op met schijfjes citroen, limoen en munt. Een wijntje kan prima, maar spreek met jezelf af dat je na elk glas wijn een glas water drinkt. Zo kom je wel aan die twee liter.

De dag na kerst:

Las een balansdag in

Met kerst eet je meer dan normaal. Spreek voor jezelf af, met kerst mag het maar daarna is het klaar. Las de dag na kerst een balansdag in. Zo geef je jouw lichaam de kans om de grote hoeveelheid eten te verwerken. Met zo’n balansdag compenseer je het vele eten. Weg schuldgevoel.santa

Dit waren mijn tips voor een gezonde kerst. Ik heb nog één tip, de belangrijkste: Geniet!! Het is maar één keer per jaar kerst. Geniet van de gezelligheid met je familie en vrienden. So what als je toch dat kerstkansje met een dikke laag chocolade pakt. Wees niet te streng voor jezelf ;-).

Fijne feestdagen!

xx anke

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s