Gezondheid

Feestdagen en chronisch ziek: help?!

Het is net december. Iedereen heeft het erover, de feestdagen komen er weer aan. We zijn er maar druk mee. Cadeautjes moeten worden gekocht, gerechten moet worden verzonnen en wie moet er worden uitgenodigd. Groot feest of toch met een klein clubje thuis. De dilemma’s van de decembermaand.

Ik merk dat ik het er wel moeilijk mee heb. Ik wil graag mee doen aan alle feestgekte. Maar dat kan niet, dat weet ik zelf. Hoe zijn de feestdagen als je chronisch ziek bent? Hoe heb je het leuk, maar sjees je niet over je grens heen? Die vragen razen door mijn hoofd. Ik ben vast niet de enige chronisch zieke die een beetje tegen de feestdagen ophikt. Ik ben gaan brainstormen en heb 5 tips voor ons chronisch zieken om de feestdagen goed door te komen.

Vastleggen in volledig scherm 10-12-2015 112640.bmp

Stel je verwachtingen bij

Iedereen heeft altijd hoge verwachtingen van de feestdagen. Met kerst moet het eten smaken alsof Jamie Oliver in de keuken staan. Met oud&nieuw moet je naar het grootste, vetste feest. Zoals iedereen wel weet, die verwachtingen komen vaak niet uit. Dat zorgt voor teleurstellingen. Wanneer je ziek bent is het helemaal belangrijk realistische verwachtingen te hebben. Feesten tot 7 uur ochtends? Dat is onmogelijk! Je kan niet wat andere, gezonde leeftijdgenootjes kunnen. Dat is niet alleen met de feestdagen zo, dat is altijd. Dus maak geen plannen waarvan je eigenlijk weet dat je het niet kan. Ik weet hoe moeilijk dat is. Plan leuke dingen die wel binnen je bereik liggen. Dat geeft je een veel beter gevoel.

Vraag om hulp

Wees niet bang om de hulptroepen in te schakelen. Moet je cadeautjes kopen voor onder de kerstboom? Wie weet wil die vriendin die toch al de stad in gaat wel jouw cadeaus halen. Moet jij boodschappen doen voor het kerstdiner? Er is vast wel iemand die met je mee wilt. Mensen willen je graag helpen. Alleen soms weten ze niet hoe. Verwacht niet dat iemand zelf met het idee komt, maar geef het aan. Jij weet het beste waar iemand je een handje kan helpen.

Wees niet bang om je terug te trekken

Hier had ik vroeger heel veel moeite mee. Ik durfde niet te zeggen dat ik mij niet goed voelde. Ik bleef dus zo lang zitten dat ik vol over mijn grens ging. Geen pretje! Al die drukte, al die prikkels, het is veel te verwerken als je ziek bent. Het is juist belangrijk om dan even de rust op te zoeken. Trek jezelf een paar uur terug, lees een boek of ga in bad. Niemand die je dat kwalijk neemt. En als ze dat wel doen dan is dat hun eigen probleem. Je moet aan jezelf denken.

Zorg dat iedereen op de hoogte is van jouw situatie

Deze tip past bij de vorige, want als iedereen op de hoogte is, zal niemand het gek vinden dat je even moet rusten. Ik weet hoe moeilijk het is om mensen te vertellen over je ziekte. Ik houd graag de schone schijn op (‘Hoe gaat het?’ ‘PRIMAAA!!!’). Ik was vroeger mega gesloten. Dat ging helaas ten koste van mezelf. De laatste jaren heb ik geleerd dat het juist goed is om open en eerlijk te zijn. Geef mensen de kans, ze zullen je echt niet teleurstellen. Iedereen bedoelt het goed.

Kies voor gezonde gerechten, hapjes en drankjes

Het lijkt wel alsof er elk jaar meer wordt gegeten met de feestdagen. Ik ben wel eens 2 kilo aangekomen met de kerst. 1 kilo per dag, wowww! Samen eten is gezellig. Het hoort erbij. Maar wie zegt dat al dat eten zo vreselijk ongezond moet zijn. Gezonde voeding kan toch ook gezellig zijn? Ik snap dat je geen zin hebt om met kerst op rijstewafels te knabbelen, maar dat hoeft echt niet. Er zijn veel feestelijke recepten te vinden die gezond zijn. Zet naast de gevulde kalkoen, gefrituurde aardappeltjes en stoofpeertjes een paar gezonde gerechten op tafel. En tuurlijk kan je prima ook wat ongezonde dingetjes eten.  Zorg dan dat je de volgende dag een balansdag inlast.

Trek je mooiste outfit aan

Dit klinkt misschien als een gekke tip. Het kost toch juist energie om je op te doffen? Dat is waar, maar het kan je echt een boost geven. Als ik mezelf mooi maak, make-upje erop en leuke kleding, dan voel ik mij vaak een fractie beter. Sowieso is het een stuk fijner om dan naar je spiegelbeeld te kijken. Zie je er goed uit, dan ga je zelf misschien wel geloven dat je je goed voelt. Een brakke kop gaat echt niet helpen. Dus trek je mooiste jurkje aan (ben je een man? Laat dat jurkje maar achterwege ;-)). En je kan altijd vragen of iemand je wilt helpen. Samen opdoffen is zelf nog leuker.

SAMSUNG CSC
Dit is mijn outfit (kan alleen niet lopen op die pumps haha!)

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Alvast fijne feestdagen gewenst en een happy new year. Hopelijk een jaar waarin onze gezondheid verbeterd, we genieten van alle kleine, mooie dingen en lief zijn voor elkaar. Ik heb er vertrouwen in. Snel 2015 afsluiten, want 2016 wordt een topjaar!!

christmas-quotes-for-collections-of-christmas-quotes-2015-5

xx anke

 

Geef een reactie

