avondeten·Fastfood en toch gezond·Vlees

Gezonde Kipsalon

Dit is het tweede recept voor mijn nieuwe topic: fastfood en toch gezond. Fastfood mag ik niet eten, omdat het mega ongezond is. Maar soms heb ik er zooo zin in. Daarom ga ik opzoek naar hoe ik mijn favo fastfood kan omtoveren in een gezond gerecht.  Een hele uitdaging, maar harstikke leuk.

Mijn eerste recept in deze categorie was een pitabroodje met kip en tzatziki. Een echte hit bij mijn familie. Nu heb ik een recept voor een gezonde kapsalon. Ik heb de shoarma ingeruild voor kippendijen. Een KIPsalon dus. Ik had mijn vriend hiermee verrast en hij vond deze gezonde variant echt verrukkelijk. Beste vriendinnetje ooit ;-)!

Ingrediënten:

  • 600 g ovenfrites
  • 500 g kippendijen
  • 1 ui
  • 2 tomaten
  • ½ komkommer
  • 400 g ijsbergsla
  • 1 el paprikapoeder
  • 1 zakje geraspte kaas, 30+

Voor de knoflooksaus:

  • 4 el mayonaise (ik gebruik Olivionaise van de natuurwinkel)
  • 1 el yoghurt
  • 1 el honing
  • 2 tenen knoflook
  • Handje verse bieslook

*voor dit recept het je 4 aluminium bakjes of een grote ovenschaal nodig.

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 graden (hetelucht).

Leg de ovenfrites op een bakplaat bekleed met bakpapier. Zet de ovenfrites 20-30 minuten in de oven totdat de frites lekker knapperig zijn. Breng de frites op smaak met een snufje zout. Verdeel de frites over de 4 aluminiumbakjes of een ingevette ovenschaal. Ik heb de aluminiumbakjes zelf gevouwen. Dat kan heel makkelijk met een stuk aluminiumfolie. Je kan ook bakjes kopen in de winkel, nog makkelijker.

Snijd de kippendijen in reepjes. Zet een koekenpan op het vuur en bak de reepjes kip gaar. Leg daarna de reepjes kip over de patat.

Snijd de ui in halve ringen en verdeel over de reepjes kip en patat. Bestrooi daarna rijkelijk met de geraspte kaas.

Zet de 4 aluminiumbakjes/ ovenschaal in de oven voor 15 minuten. De kaas is dan lekker gesmolten en zacht.

Terwijl de kipsalon in de oven staat, snijd je de komkommer in dunne plakjes en de tomaat in blokjes.

Nu gaan we de knoflooksaus maken. Pak een kom en voeg de 4 eetlepels mayonaise en de eetlepel yoghurt toe. Hak de knoflook en bieslook fijn en voeg ook toe aan de kom. Voeg tenslotte de eetlepel honing toe. Zet de knoflooksaus in de koelkast totdat de kipsalon klaar is.

Haal de kipsalon uit te oven en bestrooi met de ijsbergsla, komkommer en tomaat. Giet er een flinke klodder knoflooksaus overheen.

Eet smakelijk!

voeding

SAMSUNG CSCSAMSUNG CSC

xx anke

Geef een reactie

