Gezondheid

Piekeren, hoe stop ik daarmee?

Ik pieker best wel veel. Nou ja zeg maar heel veel. Mijn ziekte zorgt voor veel onzekerheid. Ik maak mij druk om mijn gezondheid, over de toekomst en over of ik ooit beter zal worden. Die gedachtes vliegen rond in mijn hoofd. Het is soms echt één grote chaos daarboven. Soms begrijp ik mijn eigen gedachtes niet meer. Raar hè!

Als je ziek bent, heb je veel tijd. Daardoor ontkomt je niet aan die piekermomenten. Anderen kunnen weglopen van nare gedachtes door bezig te blijven en je agenda flink vol te plannen. Doorgaan en nergens aan denken. Ik kan dat niet door mijn ziekte. En eigenlijk is het soms wel goed om even alle gedachtes en emoties toe te laten. Alles opkroppen kan het allemaal erger maken. Soms moet even het dekseltje van het potje af, als je snap wat ik bedoel ;-).

Maar je moet natuurlijk niet in die piekerbuien blijven hangen. Van de hele dag met een chagrijnige kop rondlopen, wordt natuurlijk niemand gelukkig. Kap dan zo’n piekeraanval af en probeer te ontspannen. Weet je niet hoe? Ik heb wel ideeën voor je. Dit doe ik als ik even lekker aan niks wil denken:

In bad
Er is niets waar je meer van ontspant dan een warm bad met lavendel olie en een kopje thee. Elke dag zit ik een half uur tot een uur in bad. Als ik eruit stap, is het water meestal koud. Een warm bad verlicht vaak ook even de pijn die ik heb. Ik zou echt niet meer zonder mijn badje kunnen.

Series kijken
12145464_431613993688898_342593547_n
Series kijken mag natuurlijk niet in deze lijst ontbreken. Het is echt lekker om even in de wereld van een ander te kruipen. Vaak een veel spannendere wereld. Ik kijk meerdere series op dit moment. Soms heb je zin in spanning, soms in romantiek. Ik hou van afwisseling. Echte aanraders zijn: the Blacklist, Breaking Bad, Pretty Little Liers, Orange is the New Black, Jane the Virgin, New Girl, Devious Maids, Break Out Kings en Cougar Town. Wow ik heb echt al veel series gezien haha.

Puzzelen
SAMSUNG CSC
Het klinkt misschien heel suf, maar ik puzzel graag. Ik dacht altijd dat het niks voor mij was, maar ik had het helemaal fout. Ik kan echt uren puzzelen. Mijn tante heeft mij aangestoken met het puzzelvirus. Elke week brengt ze mij een nieuwe puzzel. Mijn favorieten zijn de puzzels van Jan van Haasteren. Deze puzzels zijn zo grappig. Er zitten allemaal gekke personen, dingen en dieren in verstopt. Als ik puzzel, ben ik helemaal gefocust. Ik denk dan nergens meer aan. Heerlijk!

Kleuren
SAMSUNG CSC
Bij kleuren had ik eerst ook zoiets van, nee dat doen toch alleen kinderen?! Ik had het weer mis. Kleuren is zelfs een hele hype geworden. Loop maar eens de Bruna in en je ziet een hele tafel voor kleurboeken voor volwassen liggen. In alle soorten en maten. Ik heb er zelf een met Vintage patterns. Die met boerderijdieren heb ik maar laten liggen haha. Kleuren werkt echt heel ontspannend. Ik heb mijn halve familie al aan het kleuren gekregen haha.

Schilderen
SAMSUNG CSCVroeger schilderde ik altijd. Ik kon uren in de weer zijn met een schilderij. Toen ik ouder werd, ben ik ermee gestopt. Shoppen, uitgaan en sporten vond ik een stuk interessanter. Dat kan ik nu helaas niet meer dus ik heb mijn oude hobby weer opgepakt. Ik vind het nog steeds leuk om te doen (ondanks dat ik niet bezit over veel talent). Je kan echt je emoties kwijt in je schilderij. Als ik boos ben dan mik er dikke, donkere klodders op. Als ik rustig en ontspannen ben dan wordt het schilderij juist heel licht. Grappig om dat achteraf te zien. Dus op naar de Action om doeken, kwasten en verf in te slaan.

Muziek
Naar muziek luisteren werkt voor mij het beste. Ik kan echt opgaan in de nummers. Op Spotify heb ik een afspeellijst gemaakt met alle liedjes die ik leuk vindt. De lijst wordt met de dag groter haha. Het liefst luister in naar een mannelijke zanger die een beetje een rauw randje heeft. One Republic, James Arthur, Shawn Mendes en Gavin DeGraw vind ik echt goed. Op vrouwenstemmen ben ik niet zo gek. Alleen voor Adelle maak ik een uitzondering. Zonder muziek zou ik echt niet kunnen. Vaak combineer ik muziek ook met kleuren, schilderen en puzzelen.

Boeken lezen
Vroeger had ik echt een hekel aan lezen. Ik las nooit een boek. Ik kon altijd wel iets verzinnen wat ik leuker vond dan een boek lezen. Tegenwoordig verslind ik echt boeken. Als ik begin met lezen, kan ik vaak niet stoppen. Ik heb nu een aardige verzameling opgebouwd. Wie had dat ooit gedacht? Ik doe nu dingen die ik als ik niet ziek zou zijn geweest, nooit zou doen. En ik heb er nog plezier in ook.

Tijdschriften lezen
SAMSUNG CSCNaast boeken lees ik ook vaak een tijdschrift. Ik ben van meerdere bladen abonnee. De leukste tijdschriften vind ik de LINDA. en de Cosmopolitan. Ik kan echt uitkijken naar het moment dat die weer door de brievenbus vallen. Mijn vader neemt zo nu en dan een tijdschriftenbox mee. Dan heb ik genoeg leesvoer voor een maand.

Koken en bakken
Last but not least, koken en bakken. Die kunnen natuurlijk niet ontbreken als je een foodblog hebt. Ik vind het heerlijk om nieuwe recepten te verzinnen en uit te proberen. Thuis vinden ze dat ook zeker niet vervelend. Ik laat mijn ouders, vriend, zussen en vrienden altijd mijn nieuwe baksels uitproberen. Ook heel handig voor mij, want ik heb mijn eigen testteam. Ze geven altijd hun ongezouten mening. Ik word altijd rustig als ik in de keuken sta. Maar je moet je niet gaan bemoeien met mijn creaties, want ik ben echt een pietje precies.

Dit waren die dingen die ik doe om te ontspannen. Misschien heb ik je wel op ideeën gebracht. Ik ben ook heel benieuwd wat jij doet om even helemaal tot rust te komen. Laat het weten in een reactie ;-).

xx anke

6 gedachten over “Piekeren, hoe stop ik daarmee?

  1. Hoi Anke,
    goed blog zeg, als je dit zo leest straalt het alleen maar positiviteit uit en weet je: piekeren is de verkeerde kant uit denken!!!!!!
    Heb je wel eens naar Sam Hunt geluisterd of Causes? Mmmmm best goed hoor.
    Mijn favoriet is Kensington. Ha en ook nog allemaal mannen!
    Veel luisterplezier,
    Lieve groetjes Annie

    Like

Geef een reactie

