Gezonde snacks·Toetjes en desserts

Gezonde cheesecake met rode vruchten  

Wat vind ik de aller-, allerlekkerste taart? Cheesecake, stipt op nummer 1. Nu ik er alleen al aan denk, loopt het water mij in de mond. Mijn oudste zus bakt altijd een cheesecake bij speciale gelegenheden. Ze is er echt beroemd om geworden, want iedereen heeft het erover. Mijn zus wordt altijd bestoken met vragen over wanneer ze eindelijk weer die zalige taart maakt. Pas was het weer zover en had ze er één gebakken. Helaas moet ik hem laten staan door de enorme hoeveelheid suiker die erin zit. Ik snoep er altijd stiekem een hapje van, want hoe kan je die taart nu weerstaan?

Nu weet ik hoe. Door deze gezonde cheesecake met rode vruchten te maken. Een super alternatief! Deze cheesecake bevat geen suiker (alleen honing) en is helemaal verantwoord. Hiervan snoep ik zoveel als ik wil zonder schuldgevoelens ;-).

Aantal personen: 6
Tijd: 20-30 minuten voor het maken van de taart (plus 1 uur in de vriezer)

Ingrediënten

Voor de bodem:
– 150 g havermout
– 250 g dadels
– 2 el honing
– 1 el kokosolie
– 120 g amandelen

Voor de vulling:
– 2 vanillestokjes (of vanille-extract)
– 450 g ricotta
– 1 citroen (1/2 citroen voor sap, 2 el citroenrasp)

Voor de topping:
– Rood fruit (aardbeien, frambozen, blauwe bessen, etc.)
– 1 el honing

*voor dit recept heb je een springvorm, mixer en een blender of keukenmachine nodig

Bereidingswijze

We beginnen met het maken van de bodem. Doe de havermout, dadels, honing, kokosolie en amandelen in de blender of keukenmachine en maal fijn. Bedek de bodem van de springvorm met bakpapier. Verdeel het mengsel over de springvorm en druk goed aan. Zet de springvorm in de koelkast totdat de vulling klaar is.

Nu gaan we de vulling maken. Snijd de vanillestokjes in de lengte doormidden en schraap de zwarte zaadjes met een mes uit de stokjes. Was de schil van de citroen en rasp totdat je 2 eetlepels hebt.   Pak een grote kom en voeg de ricotta, vanillezaadjes en citroenrasp toe. Knijp daarna een halve citroen uit in de kom. Mix totdat het een smeuïge crème ontstaat.

Pak de springvorm er weer bij. Verdeel de vulling over de bodem. Zet minimaal 1 uur in de vriezer. Het is geen probleem om de taart langer in de vriezer te houden, maar laat de taart dan eventjes buiten de vriezer staan voordat je een stukje neemt.

Als laatste maken we de topping. Pak een steelpannetje en voeg het rode fruit toe. Voeg 1 el honing toe. Laat het rode fruit eventjes pruttelen in het pannetje. Als de fruittopping wat dikker is geworden, haal van het vuur en laat afkoelen. De topping doe je op de taart wanneer die uit de vriezer komt.

Eet smakelijk!

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

xx anke

Geef een reactie

