Gezondheid·Lyme·Persoonlijk

Toch Lyme?!

Afgelopen donderdag had ik een afspraak bij Mecebi. Met lood in mijn schoenen ging ik richting Ede. Wat zou het nieuws dit keer zijn? Goed of toch weer slecht nieuws. Ik voel mij ziek, heb vreselijke pijn. Het moet haast wel slecht nieuws zijn. Ik was bang voor wat ik te horen zou krijgen.

lyme 4De laatste stap van het behandeltraject is ook afgerond. Maar er is geen enkele verbetering, ik lig het overgrote deel van de dag op bed (Ik type dit nu ook vanuit mijn bed). Dat ik niet opknap klopt niet. Maar waarom wordt ik niet beter? Wat maakt mij zo ziek?

Twee weken geleden schreef ik dit ook in de blogpost gezondheidsupdate: het is helemaal mis! Het gaat tegen de verwachtingen in dat ik niet verbeter. Anderhalf jaar ben ik verder. Het was erg zwaar en ik ben eigenlijk zieker geworden. Maar het vooruitzicht beter te kunnen worden hielp mij erdoorheen. Maar beter worden lijkt steeds verder weg. Wat moet ik nu?

Donderdag had ik dus die afspraak. Ik was bang dat er helemaal niets uit zou komen. Al vaker zag alles er op papier goed uit. Dan zijn er geen aanknopingspunten en kan je dus helemaal niks doen. Dus liever wel iets wat mis is dan niets. Klinkt misschien een beetje gek.ย Mijn behandelaar heeft alles getest, gecontroleerd en nagekeken. Alle behandelde ziekmakers zijn weggebleven. Geen pfeiffer, candida of parasieten meer in mij.teek

Wat bleek er nu wel uit te komen, Lyme. Shocking! Ik had dat echt niet verwacht. Ik heb wel vaker gedacht dat ik misschien Lyme had. Mijn klachten wijzen namelijk heel erg op Lyme. Maar mijn klachten passen ook in het beeld van ME/CVS. Ik heb al die jaren gedacht ME/CVS te hebben en nu blijkt dat ik Lyme heb. Ik moet het echt nog even laten bezinken.

Ik ben meerdere keren getest op Lyme en altijd met een negatieve uitslag.ย Maar blijkbaar zijn die bloedtesten naar Lyme in Nederland echt bagger. Lyme wordt er namelijk in meer dan de helft van de gevallen niet uitgehaald. De bloedtest werkt alleen als jij net Lyme in je lichaam hebt, dus als je net een tekenbeet hebt gehad. Maar zit de Lyme langer in je lichaam dan kan de test deze er niet meer uithalen en krijg je onterecht een negatieve uitslag. Dat is waarschijnlijk dus ook bij mij gebeurd. Ik ben er pas na tien jaar achter dat ik Lyme heb. Dat is toch bizar?!

Mijn behandelaren bij Mecebi dachten bij mij direct aan Lyme. Maar uit de onderzoeken die ik in het begin heb gehad kwam geen Lyme. Hoe kan dat dan? Blijkbaar kan de Lyme zich soort van verstoppen in het lichaam. Hij is dan niet te meten, doordat deze zich onder de oppervlakte bevindt. Door bijvoorbeeld een slechte weerstand of ziekte kan die naar boven komen. Of in mijn geval omdat alle andere ziektemakers uit mijn lichaam zijn, krijgt de Lyme de kans.

Je kan het zien als een ui. Een ui heeft meerdere lagen die je eraf kan pellen. Hoe meer lagen (ziektemakers) je verwijderd, hoe dichter je komt bij de kern. Vooraf kan je die kern nog niet zien. Pas wanneer die lagen weg zijn, wordt de kern zichtbaar. Lyme is dus blijkbaar de kern bij mij. Snap je het nog? ๐Ÿ˜‰

Ik vind het heel lastig om uit te leggen. Ik begrijp het eigenlijk zelf allemaal ook niet meer. Ik zit echt vol met vragen. Wanneer heb ik Lyme opgelopen? Hoe kan het dat het nu pas zichtbaar is? Is het al die tijd de Lyme geweest die mij zo ziek heeft gemaakt? Het is echt heel ingewikkeld allemaal.

Na tien jaar weet ik eindelijk dat ik Lyme heb. Ik heb het al die jaren verkeerd gehad en daardoor ook misschien verkeerde behandelingen gehad. Nu moet ik kijken hoe ik verder ga. Ik heb een nieuw plan van aanpak nodig. Het voelt zo gek om opeens een ander etiketje te hebben. Ik weet nog niet zo veel af van Lyme en ga mij daar maar eens flink in verdiepen.

Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje kan begrijpen. Ik zal snel een blogpost online zetten over wat Lyme precies is en wat het hebben van Lyme inhoudt. Ik ga het nu allemaal even laten bezinken en bedenken wat ik nu het beste kan doen. Ik houd je zeker op de hoogte van alle ontwikkelingen de komende tijd ;-).xx anke

8 gedachten over “Toch Lyme?!

      1. Hoi! Ik liep al een poos rond met van alles en nog wat (altijd gedacht dat ik maar gewoon een kneuzenkindje was haha) maar twee jaar geleden de diagnose gehad! Ik heb toen totaal ongeveer een jaar antibiotica gehad zowel infuus als oraal en alle soorten en maten, maar effect op lange termijn blijft helaas weg. Nu bezig met iets natuurgeneeskundigs, om toch t gevoel te houden dat je iets blijft doen haha. Wat zijn jouw stappen nu? Als je iets vind wat je goed helpt, zou ik het leuk vinden om te weten! Sta zelf nog open voor alle tips ๐Ÿ™‚

        Liked by 1 persoon

      2. Hee, 2 jaar al. Dat is best lang. Ik hoorde al dat de reguliere geneeskunde met antibiotica werkt. Wat vervelend zeg dat het jou niet heeft geholpen. Een jaar antibiotica is lang zeg. Heb je daar extra last van gekregen? Zal ik anders jou via de mail mijn verhaal vertellen. Wat is jouw e-mailadres? ๐Ÿ™‚

        Like

Geef een reactie

