avondeten·vegetarisch

Zoete aardappel met spinazie, tomaat, feta en pijnboompitjes  

Ik eet vaak een zoete aardappel. Een paar keer per week ligt die wel op mijn bord. Zoete aardappel is een goed alternatief voor een gewone aardappel. Het lijkt qua structuur heel erg op een gewone aardappel en je kookt en bakt het op dezelfde manier. Er is één groot verschil tussen de twee aardappelen die je misschien niet verwacht. Zoete aardappel is eigenlijk niet echt een aardappel, maar een groente. Door de normale aardappel te vervangen door een zoete aardappel eet je dus gemakkelijk meer groente.

Ik mag met mijn behandelingen maar twee keer per week zetmeel eten. In eerste instantie leek mij dat heel moeilijk, want ik at zowat elke dag aardappelen, pasta of rijst. Het bleek uiteindelijk een eitje te zijn om mijn zetmeel inname te minderen. De zoete aardappel was echt mijn redding. Ik ben echt helemaal fan van de zoete aardappel. Na het eten van dit recept (en mijn andere recepten met zoete aardappel) ben jij dat vast ook :).

Personen: 4
Tijd: 60 minuten (15 minuten als je de zoete aardappel eerder laat poffen in de oven)

Ingrediënten

  • 4 zoete aardappels (oranje)
  • 400 g spinazie
  • 4 tomaten
  • 2 teentjes knoflook
  • 100 g feta
  • handje pijnboompitten
  • 1 el oregano
  • 1 el basilicum

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 graden (hetelucht).

Was de zoete aardappelen en schrob goed schoon. Snijd zo nodig de slechte plekjes van de zoete aardappelen af. Prik met een vork gaatjes. Leg de zoete aardappelen in een ovenschaal en wrijf ze goed in met olijfolie en voeg een snufje peper en zout toe. Zet de ovenschaal 45 minuten in de oven. De aardappelen zijn gaar als je makkelijk met een vork erin kan prikken. Omdat het poffen van de zoete aardappel best wel wat tijd kost, doe ik dit vaak de dag van tevoren.

Verhit (olijf)olie in een pan. Snijd de knoflook fijn en fruit deze in de pan. Voeg daarna handje voor handje de spinazie toe. Snijd de tomaat in stukjes en voeg deze ook toe aan de pan. Breng op smaak met 1 el oregano en 1 el basilicum. Het mengsel is goed als de spinazie is geslonken.

Vul de zoete aardappels met het mengsel van spinazie en tomaat. Beleg daarna met feta en pijnboompitten. Zet de zoete aardappels nog 10 minuten in de oven.

Eet smakelijk!

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSCxx anke

Geef een reactie

