Gezondheid·Persoonlijk

september  

Ik heb erg tegen de septembermaand aan zitten hikken. Deze maand is anders dan de andere maanden. Moeilijker, omdat ik weer met mijn neus op de feiten wordt gedrukt. Dit is namelijk de maand dat alles weer begint. Iedereen is vrij geweest en moet nu weer hard aan de bak. Veel mensen hoor je zeggen: ‘duurde de vakantie maar langer’, ‘ik heb geen zin om weer te beginnen’ en ‘kon ik nog maar even niks doen’. Ik snap dat goed, want ik zei vroeger namelijk precies hetzelfde. Vroeger maakte ik mijn ouders de laatste week van de vakantie gek met mijn gezeur. Maar nu is het anders voor mij. Het is eigenlijk omgedraaid. Nu wil ik juist weer beginnen, maar moet ik thuis zitten.

Nu het september is, heb ik daar extra moeite mee. Toen ik in maart stopte met mijn studie hoopte ik dat ik het in september weer op zou kunnen pakken. Ik zou mij een aantal maanden helemaal focussen op mijn gezondheid en de behandelingen en daarna zou ik hopelijk weer met het nieuwe schooljaar kunnen beginnen met studeren. Ik wist dat er een grote kans was dat mij dit niet ging lukken. Voor de behandelingen wordt anderhalf jaar gegeven en daar zit ik nog niet aan. Ondanks dat ik wel wist dat de kans ieniemienie was, is het toch wel slikken. Ik ga altijd uit van the best case scenario.

Iedereen begint weer, maar ik zit thuis. Iedereen is druk, druk, druk. Ik niet, ik heb zeeën van tijd. Vroeger realiseerde ik niet wat een voorrecht het eigenlijk is dat je kan studeren en/of werken. Ik bedoel niet met betrekking tot geld. Dat wist ik wel. Ik bedoel met betrekking tot het werkelijk kunnen doen, omdat je genoeg energie en kracht hebt. Dat is helemaal niet vanzelfsprekend. Niets is eigenlijk vanzelfsprekend. Dus de volgende keer als je geen zin hebt om naar college te gaan of wanneer je mokkend het kantoor binnenloopt. Denk dan aan degene die staan de trappelen om te beginnen, maar het niet kunnen. Ik zou er alles voor over hebben om weer in die college banken te zitten, om bijvoorbeeld te moeten blokken voor een tentamen.the things we take

Mijn tijd komt nog! Voor nu zit er helaas niks anders op dan geduld hebben en hopen dat ik straks langzaam weer wat dingetjes op kan pakken.

Heb jij datzelfde gevoel wanneer het weer september is?

xx anke

Een gedachte over “september  

Geef een reactie

