Gezondheid·Persoonlijk

Ziek zijn went nooit

Hoe lang je ook ziek bent, het went nooit. Ik ben mijn halve leven ziek en weet eigenlijk niet hoe het is om gezond te zijn. Ik heb goede periodes gekend die misschien in de buurt kwamen van een goede gezondheid, maar zeker weten doe ik niet. Geen idee hoe het is om gezond te zijn. Maar toch voelt gezond zijn normaler voor mij dan ziek zijn. Ik hoor niet ziek te zijn. Het klopt niet. Ik kan er niet aan wennen. Misschien heeft dit wel te maken met acceptatie. Ik ben daar nog zeker niet aan toe.

Mijn hoofd en mijn lichaam zitten niet op dezelfde lijn. Mijn hoofd wil veel meer dan mijn lichaam aankan. Hoe lang ik ook ziek blijf, dat zal niet veranderen denk ik. Ik blijf dingen in de toekomst plannen. Ik weet dat er een grote kans is dat iets niet door kan gaan, maar ik blijf hopen. Vaak wordt ik teleurgesteld, omdat ik iets wilde doen wat mijn lichaam op dat moment toch niet aankon. Dan moest ik weer thuisblijven. De keer daarop dan toch wel meteen nee zeggen? Dat lukt mij niet, want ik blijf altijd hopen op een wondertje dat mijn lichaam het ineens wel kan.

Ziek zijn went nooit. Het maakt niet uit hoe lang geleden het is dat je gezond was. En hoe kan je ooit wennen aan ziekte? De pijn, vermoeidheid en lamlendigheid is er 24/7. Kon je de pijn maar even uitzetten. Een aan/uit-knop zou heel fijn zijn. Maar helaas kan dat niet en moet je elke minuut van de dag vechten en dat kost heel veel kracht. Dat is denk ik aan van de grootste redenen dat ziek zijn nooit went.

Herken jij dit?

groen popje 2

xx anke

Een gedachte over “Ziek zijn went nooit

Geef een reactie

