Gezondheid·Persoonlijk

Hoop

Wat is het allerbelangrijkste als je ziek bent? Ik denk dat het is dat je hoop blijft houden. Hopen op gezondheid of in ieder geval verbetering. Hopen dat je genoeg kracht hebt om door te vechten. Hopen dat de toekomst er rooskleuriger voor je uit ziet. Zonder hoop wordt het gevaarlijk. Want wat gebeurd er als je geen hoop meer hebt? Ik weet het niet en dat maakt het juist eng.

Ik heb altijd hoop blijven houden. Vandaag de dag hoop ik nog steeds dat er een dag komt dat ik geen pijn heb en mij niet meer zo enorm ziek voel. Ik ben al tien jaar ziek. Dat is gewoon helft van mijn leven. Ik vind dat echt bizar, maar helaas is het de realiteit. Ik heb in die tien jaar tijd veel verschillende behandelingen en therapieën geprobeerd en geen van allen werkte. Verloor ik de hoop? Nee, maar hoop houden is niet makkelijk!

Ik heb momenten gehad dat ik dacht dat ik alle hoop kwijt was. Bijvoorbeeld wanneer ik veel tijd en energie had besteed in een therapie en dat die uiteindelijk niet bleek te werken. Ik heb veel tegenslagen gehad, vooral de afgelopen anderhalf jaar, en dat geeft een flinke deuk. Maar elke keer als mijn lichaam mij op de grond had geslagen, stond ik weer op. En altijd als ik nu het gevoel heb dat ik het allemaal niet meer kan, dan denk ik terug aan alles wat ik al heb overwonnen. Op momenten dat ik dacht dat alle hoop verdwenen was, kwam het altijd terug.

Vastleggen in volledig scherm 1-8-2015 093324.bmp

Op het moment gaat het helaas niet zo goed met mij. Ik had eigenlijk verwacht een maand geleden al verbetering te zullen voelen, maar helaas is het anders gelopen. Ik dacht bijna klaar te zijn met stap 7 zoals ik vertelde in de blogpost Gezondheidsupdate: goed nieuws! Ik heb de afgelopen weken wat tegenslagen gehad en het einde lijkt toch verder weg dan ik had gedacht. Het is een klap wanneer je verwacht op het einde te zijn en dat het dan toch minder goed verloopt dat je had verwacht en gehoopt.

Gelukkig heb ik lieve familie en vrienden om mij heen. Ze blijven geloven in verbetering, hoe slecht het ook met mij gaat. Ze zeggen tegen mij dat ik sterk ben en de kracht heb om door te vechten. Ze willen net zo graag als ik dat ik beter wordt en helpen mij met dingen dat ik het zelf niet kan en vrolijken mij op als ik het even helemaal zat ben. Dat geeft mij hoop :).

Wat geeft jou hoop bij tegenslagen?

xx anke

Geef een reactie

