Gezondheid

Hoe overleef ik de hittegolf?

Ik ben echt een zomermens. Ik hou van alles wat met zomer te maken heeft; in de zon bakken, BBQ’en, zwemmen en naar het stand gaan. Ik vind alles leuk. Wat ik het liefste zou hebben, is dat het het hele jaar zomer is. Laat die andere drie jaargetijden maar zitten. De lente vind ik trouwens ook lekker, maar de herfst en winter is niet aan mij besteed. Zo koud en somber. En de grootste ergernis van die maanden is toch echt al die regen. Bah!

De komende week is er een hittegolf in Nederland. De afgelopen dagen waren al zonnig en warm, maar komend wekend wordt het nog veel warmer. Ze hebben het erover dat het zaterdag 41 graden wordt. Dat is mega warm! Zoals ik hierboven al heb gezegd, hou ik echt van de zomer. Maar dit word mij toch net iets te veel. Ik kan door mijn gezondheidsproblemen niet al die dingen doen die ik juist zo leuk vind in de zomer. In de zon liggen lukt gelukkig wel, maar mijn lichaam laat het niet toe het huis te verlaten. En ik moet elke dag de hele middag op bed liggen. In die hitte is dat echt niet fijn. De zomer is dus toch anders als je chronisch ziek bent. Dan hoor je tot de risicogroep, omdat erg warm weer gevaarlijk kan zijn. Je moet echt goed op jezelf letten, want deze hitte vraagt veel van je lichaam. Daarom heb ik een aantal tips om deze hittegolf te overleven:

Veel drinken: iedereen weet wel dat je veel moet drinken met warm weer. Het is echt heel belangrijk, want anders heb je kans op uitdroging met vervelende klachten als gevolg. Drink elke dag tenminste 2 liter water. Ik loop de hele dag rond met mijn familiefles van Spa Blauw. Zo weet ik precies wat ik al heb gedronken en of ik nog flink door moet drinken.

Eet veel groente en fruit: groente en fruit bevatten veel water en vitamines. Eet bijvoorbeeld een komkommer als je het lastig vind om veel water de drinken. Die bestaat grotendeels uit water en zo krijg je gemakkelijk genoeg vocht binnen. Of maak een smoothie met al je favoriete fruit. Lekker, gezond en het geeft ook nog eens een echt zomers gevoel.

Koude kruik: deze tip heb ik van mijn lieve oma gekregen. Ze kwam met een hele goede tip die ik meteen heb opgevolgd, namelijk een koude kruik. Je denkt altijd dat een kruik alleen helpt om warm te blijven, maar het werkt ook andersom. Een kruik kan dus ook helpen om koel te blijven. Vul de kruik met water en leg hem een tijdje in de koelkast. Daarna is die lekker koud. Ik lig vannacht weer met mijn kruikje in bed.

Koude douche: neem voor het slapengaan een koude of lauwe douche. Zo stap je koel in bed. Daarnaast is het ook fijn om alle zonnebrand van je af te spoelen, want dat kan in bed gaan plakken.

Polsen: lig je in bed en kan je maar niet in slapen komen door de hitte. Doe je polsen dan eventjes onder de koude kraan en je voelt je hele lichaam afkoelen. Heel handig, want zo hoef je niet je hele lichaam onder de koude kraan te gooien.

Zet elektrische apparaten uit: elektrische apparaten geven warmte af. Zet je mobiel, computer, tablet, tv en lampen uit als je die niet gebruikt. Dat scheelt echt een stuk warmte in huis. Zet ook alle elektrische apparaten uit in de slaapkamer als je wilt gaan slapen. Dit helpt je sowieso om makkelijker in slaap te komen.

Sprayflesjes met water: vul een sprayflesje met koud water. Als je het te warm krijgt, spray je jezelf lekker onder. De koude damp is heerlijk in die hitte.

Ijsblokjes: ijsblokjes zijn vanaf nu je beste vriend. Gooi wat ijsblokjes in je glas water of sap en het zal een stuk meer verkoelen. Verder kan je ijsblokjes gebruiken om je lichaam af te koelen. Wrijf ijsblokjes over je polsen, knieholtes, slapen en de achterkant van je nek.

Ijs voor de ventilator: een briesje is heerlijk als je het warm hebt. Nog lekkerder is het als het briesje koud is. Dat kan je heel gemakkelijk regelen. Pak twee grote flessen water en laat deze een tijdje in de vriezer liggen. Zet deze koude flessen voor de ventilator en er zal dan koude lucht worden verspreid.

Ik hoop dat deze tips je wat kunnen helpen. Geniet van het zonnetje en de stralende blauwe lucht. Ik ga lekker vertoeven in mijn enorme privézwembad ;-). Zo overleef ik die hittegolf wel.

10450930_850970108290070_7956913734758678335_n (1)

xx anke

Geef een reactie

