Gezondheid

10 dingen die je beter niet kunt zeggen tegen een chronisch ziek persoon

Ik heb een nieuwe website! Kom snel een kijkje nemen:-)

www.bravebiscuit.nl

 

Mensen weten vaak niet zo goed wat ze moeten zeggen tegen iemand die chronisch ziek is. Hoe moet je reageren? Een ding is zeker, iets zeggen is altijd beter dan niets zeggen. Toch zijn er dingen die je beter kunt vermijden als je met een chronisch ziek persoon praat. Er zijn een aantal dingen die chronisch zieken heel vaak te horen krijgen en die eigenlijk heel kwetsend zijn. Vaak is dit wel goed bedoeld door degene die het zegt. Dat houd dan ik ook altijd in mijn achterhoofd. Laat je niet afschrikken door de lijst. Als wij zien dat je goede intenties hebt dan worden wij echt niet boos. Dan zijn we vaak juist blij dat je het probeert.

Wil je weten hoe je een chronisch ziek persoon kan steunen? lees dan deze blogpost. Dat is natuurlijk helemaal handig om te weten.

1. Maar je ziet er helemaal niet ziek uit.
‘Je moet een boek niet beoordelen op zijn kaft’. Iedereen kent dit gezegde en de meeste mensen zijn het hiermee eens, maar toch doen wij het allemaal. Het is zo makkelijk om iemand te beoordelen op zijn uiterlijk. Ziet iemand er goed uit, dan zal het vast ook goed gaan met diegene. Maar dit is vaak niet waar. Een chronische ziekte is vaak onzichtbaar. We zien er van de buitenkant uit zoals ieder ander, maar als je ons binnenstebuiten keert dan krijg je de schrik van je leven. Het voelt voor ons alsof je zegt dat wij helemaal niet ziek zijn, dat je het ontkent. Niet meer zeggen dus.

dont look sick

2. Ik weet precies hoe jij je voelt, want ik was laatst ook zo moe.
Iemand zei laatst tegen mij: ‘ik denk dat ik ook chronisch vermoeid ben’. Ze was denk ik even vergeten dat ze die week drie keer op stap was geweest en nauwelijks had geslapen. En wonder boven wonder voelde ze zich een week later een stuk beter. En daarbovenop zei ze nog dat ze nu precies weet hoe ik mij voel, want ja ze was zo moe geweest die ene week. Ik had zin om haar een klap te geven, maar dat heb ik maar niet gedaan. Een week moe is anders dan jaren moe en sowieso is het een heel andere soort vermoeidheid. Ze weet bij lange na niet hoe het voelt en dat is gelukkig voor haar. Je weet pas hoe het voelt als je zelf ook deze ziekte hebt.

3. Een goede nachtrust zal je goed doen.
‘Ik weet zeker als je een nacht goed slaapt dan voel je je morgen een stuk beter’. Hoe vaak heb ik dit wel niet gehoord. Een goede nachtrust helpt helemaal niet. Anders was het toch allang opgelost?! En volgens mij slaap ik veel meer dan de gemiddelde twintigjarige. Nee aan dit advies hebben wij helemaal niks.

4. Het lijkt me heerlijk om te hele dag te luieren en niks te hoeven doen. Dat wil ik ook wel!
En het lijkt mij heerlijk om te werken en geld te verdienen. Heerlijk om te studeren en wat te maken van je leven. Zullen we ruilen? De hele dag op bed liggen is vreselijk saai. Dit is denk ik leuk voor een paar dagen. Daarbij hebben wij ook nog erg veel pijn en liggen we op bed omdat wij ons zo beroerd voelen. Elke chronisch zieke wil ruilen met iemand die werkt, studeert en/ of andere verplichtingen heeft. Dat weet ik 100% zeker. Iemand die wil ruilen met een chronisch ziek persoon is gek!

5. Er zijn ergere dingen.
Dit wordt vaak gezegd om je op te vrolijken, dat weet ik. Maar dit is echt niet leuk om te horen als jij in bed ligt met extreme pijn. Door mijn ziekte moest ik stoppen met werken, studeren, sporten en is er weinig overgebleven van mijn sociale leven. Ik vind dat erg genoeg voor iemand van begin twintig. Als iemand zegt dat er ergere dingen zijn, voelt het alsof je niet serieus genomen wordt en dat je je maar aanstelt. Als je dit zegt bedoel je het vast goed, maar hou het liever voor je. Wij horen liever dat iemand zegt dat onze ziekte echt rot is, want dan voelen we ons meer begrepen.

6. Blijf positief, want dan komt het allemaal goed.
Dit klinkt alsof positief denken de oplossing is voor onze ziekte. Als je maar positief denkt, dan wordt je beter. Hiermee zeg je eigenlijk dat ziekte onze eigen schuld is en wij er niet alles aan doen om beter te worden. Dat is natuurlijk de grootste onzin, want wie willen er het allerliefste beter worden? Wij! Van alleen positief denken wordt je niet beter. Dat betekent niet dat wij maar chagrijnig door het leven gaan. Ik denk juist dat chronisch zieken heel erg positieve mensen zijn, want wij genieten van de kleinste, voor gezonde mensen vanzelfsprekende dingen.

7.  Je ligt te veel op bed, je moet meer doen en meer onder de mensen komen.
Ik ben het ermee eens dat het goed voor je is om de deur uit te gaan. Maar als je dit zegt tegen een chronisch zieke dan komt dat toch wel hard aan. Wij willen namelijk super graag naar buiten en leuke dingen doen. Alleen vaak gooit ons lichaam roet in het eten en kunnen we niks anders dan op bed liggen. We doen ons best om er zo veel mogelijk uit te komen. Door dit te zeggen, praat je ons eigenlijk een schuldgevoel aan.

Other-People-in-my-Age-Group

8. Je moet sporten, je beweegt te weinig.
Ik begrijp wel dat mensen dit zeggen, want sporten helpt bij veel gezondheidsproblemen. Alleen het werkt averechts bij sommige chronische ziektes (in mijn geval ME/CVS). Door te sporten word ik juist zieker, want mijn lichaam kan niet herstellen. Ik mis het sporten ontzettend en ik zou het super graag weer op willen pakken. Maar ik voel aan mijn lichaam dat het nu absoluut niet kan. Zelfs niet eventjes op de crosstrainer, zoals veel mensen voorstellen.

 9. Je bent te jong om zo ziek te zijn.
Huh, is dat zo? Is er een bepaalde leeftijd dan voor het krijgen van een ziekte? Dit is natuurlijk onzin, want op elke leeftijd kan je ziek worden. Ik pas niet in het plaatje dat de maatschappij heeft van een eenentwintigjarige en daardoor ben ik niet ‘normaal’. Het is trouwens een ander verhaal als mensen zeggen dat ze het zo erg vinden dat je op zo’n jonge leeftijd ziek bent. Ze zijn overtuigd van je ziekte en vinden het erg dat je er zo door wordt belemmerd. Dit getuigd van medeleven en dat andere voelt meer alsof je niet serieus wordt genomen.

40530809

 10. (Stilte)
Iemand verteld je dat die chronisch ziek is en jij zegt … niks. Misschien durf je niks te zeggen, ben je nerveus of je hebt deze lijst gelezen en bent nu bang om het verkeerde te zeggen. Maar echt, niks zeggen is erger. Het feit dat een chronisch ziek iemand jou verteld dat die ziek is, betekent dat diegene jou vertrouwd. Je hoeft niet de perfecte dingen te zeggen, al zeg je alle bovenstaande dingen. Wij vinden het super als je het probeert. Geef jezelf en ons een kans!

En als je nu denkt: ‘help ik heb echt iets verkeerds gezegd!’. Bied je excuses aan en het wordt je zeker weten vergeven. Want uiteindelijk doen wij allemaal ons best!

xx anke

3 gedachten over “10 dingen die je beter niet kunt zeggen tegen een chronisch ziek persoon

  1. Wauw wat goed geschreven! Ik zit echt in een dipje door fibromyalgie en dit is heel herkenbaar… Zou de punten wel op een t-shirt willen dragen soms. Haha. Gek idee.
    Ik vind het leuk je blog tegen te zijn gekomen en ga eens meer lezen 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

