Gezondheid

Hoe steun je een chronisch ziek persoon?  

Misschien is iemand in jouw omgeving erg ziek. Misschien is dat jouw moeder, vriend, zus, broer, kind, opa, tante of een kennis. Je wilt er graag voor diegene zijn, maar weet niet goed hoe. Wat kan je doen? Hoe steun je die persoon? 

Ik hoor vaak dat sommige niet goed weten hoe ze mij, een chronisch ziek persoon, kunnen steunen. Via via wordt hierover gesproken. Aan mij word het vaak niet gevraagd. Onderling worden ideeën uitgewisseld.Wat kunnen ze doen en zeggen? Ik vind het heel begrijpelijk dat mensen dit lastig vinden. Dat is ook helemaal niet erg. Daarom wil ik jullie een handje helpen. Hier 8 tips hoe je een chronisch ziek persoon kan steunen.

1. Geef het aan dat je het lastig vindt

Zoals ik hierboven al noemde, vragen mensen niet aan mij hoe ze mij kunnen steunen, maar hebben ze het er onderling over. Ze vinden het lastig en durven het daardoor niet te vragen aan de zieke zelf. Het is juist goed om aan te geven dat je het lastig vindt. Dat is ook heel erg logisch. Ik vind het juist fijn als mensen zeggen dat ze niet zo goed weten wat ze moeten doen en zeggen tegen mij. Open communiceren is heel belangrijk en zo krijg je geen misverstanden. Het maakt niet uit of je de ‘verkeerde’ dingen zegt, zolang de chronisch zieke weet dat jouw intenties goed zijn.

2. Toon interesse in de gezondheid van de chronisch zieke

We hoeven er niet de hele tijd over te praten, maar het is fijn als er even naar gevraagd wordt. Hoe gaan de behandelingen? Hoe is de afgelopen week gegaan? Waar ben je tegenaan gelopen? Als je die dingen vraagt dan maak je het voor de chronisch zieke makkelijker om er eerlijk over te praten. Voor ons is het fijn om dit te vertellen, zodat we het even kwijt kunnen. Het onderwerp vermijden is geen goed idee, want dat voelt alsof je geen belangstelling hebt. Het er de hele tijd over hebben hoeft ook niet. Wij luisteren ook graag naar jou.

3. Probeer niet te oordelen

Voor een gezond persoon zijn de keuzes van een ziek persoon soms onbegrijpelijk. ‘Waarom kon je gisteren wel naar dat concert en kan je vandaag niet eens een uurtje afspreken?’ ‘Waarom kon je vorige week wel uit eten en nu niet? ‘Hé ik hoorde dat je gisteren op een verjaardag bent geweest. Waarom was je niet bij de mijne?’ Opzich zijn die vragen helemaal niet raar. Best logisch dat je die keuzes niet begrijpt. De zieke zelf begrijpt er zelf ook niks van. De ene keer kan zijn lichaam het wel en dan opeens helemaal niet meer. Het kan echt per dag verschillen. Ik vind het geweldig als ik even de deur uit kan. Helaas moet ik hier vaak voor boeten. Dan ben ik over mijn grens gegaan. De dagen daarna ben ik een vaatdoekje.

4. Erken de ziekte en toon begrip

Deze tip is héél belangrijk. En er is eigenlijk helemaal niet veel voor nodig. Met alleen het zinnetje ‘ik geloof jou’ maak je een enorm verschil. Chronisch zieken lopen tegen veel onbegrip aan. Dat doet ons veel pijn. Om te horen dat jij ons geloofd, dat is geweldig!

 5. Je hoeft niet altijd positief te zijn

‘Blijf positief. Dan komt alles goed’. Die krijg ik vaak te horen. Ik snap die opmerking wel. Ik ben zelf een rasoptimist en probeer altijd alles van de goede kant te zien. Maar altijd positief zijn? Nee, dat kan niet. Wie is nou altijd happy? Niemand toch. Ziek-zijn is zwaar, heftig en moeilijk. Dat mag best gezegd worden. Ik vind het juist soms fijn als iemand zegt ‘het is echt rot’ of ‘je hebt het nu echt zwaar’ . We mogen verdrietig zijn en jij mag dat ook zijn. Het is goed om ook deze emoties te laten zien. Dat maakt ons closer. We moeten er alleen niet in blijven hangen, dus daarna gaan we lekker gek doen.

6. Blijven uitnodigen om leuke dingen te doen

Een chronisch ziek persoon zal vaker af moeten zeggen, omdat die pas op de dag zelf weet of die kan komen. Een verergering van de symptomen kan van het ene op het andere moment optreden. Wij zeggen niet zomaar af, want we willen juist heel graag leuke dingen met je doen. Blijf ons uitnodigen, want wie weet kunnen we de volgende keer wel komen. Als je stopt met uitnodigen, kan het voor ons voelen alsof je niet meer met ons om wilt gaan.

7. Verrassen

En dan bedoel ik niet dat je per se met een enorm cadeau voor de deur moet staan, maar soms kan iets heel kleins onze hele dag goedmaken. Zo kan je bijvoorbeeld een lief berichtje sturen, een gekke foto of een kaartje. Ik vind dat altijd heel erg leuk om te krijgen. Laatst kreeg ik een enorme ballon in de vorm van een Smiley van mijn zussen en hun vriendjes. Hij staat er nu al een paar maanden en ik kijk er elke dag met een glimlach naar.

SAMSUNG CSC

8. Stel voor om te helpen met bepaalde taken

Doe een keertje onze boodschappen. Maak een lekker gerecht klaar. Vul de waterkoker en zet thee. Sommige taken zijn voor chronisch zieken enorm zwaar. De stofzuiger oppakken voelt alsof ik mijn vader op moet tillen. De hele kamer rondgaan met dat ding is dus niet te doen. Neem eens zo’n taak voor ons over. Voor jou is dat misschien een piece of cake. Voor ons absoluut niet. En daarom zijn wij dan enorm blij met jou hulp.

En als jij zelf chronisch ziek bent, geef mensen de kans om je te steunen. Wees open en geef aan wat jij prettig vindt. Dat kan je niet zomaar aannemen en verwachten, maar dat moet je echt uitspreken. Anders weten mensen het gewoon niet. Dat kan je ze niet kwalijk nemen. Geef ook aan als iemand je gekwetst heeft en blijf daar vooral niet in hangen. Diegene heeft het vast niet zo bedoeld. Waarom zou iemand jou opzettelijk willen kwetsen? Spreek het uit. Grote kans dat diegene het niet door had dat het jou pijn deed. En het allerbelangrijkste, sluit jezelf niet af. Misschien denk je bij voorbaat al dat niemand je begrijpt. Wees open en geef ze de kans. Iedereen doet z’n best! 🙂

xx anke

3 gedachten over “Hoe steun je een chronisch ziek persoon?  

Geef een reactie

