Voedingsweetjes

Welke voedingsmiddelen helpen bij een opgeblazen en pijnlijke buik?

Een opgeblazen en pijnlijke buik, wat kan dat vervelend zijn. Een paar jaar geleden had ik heel erg last van mijn darmen en liep ik altijd rond met een opgeblazen buik. Ik probeerde deze te verdoezelen met wijde shirtjes, maar helaas kon ik het niet altijd verbergen. Mijn buik maakte nog wel eens hele rare geluiden. Ik heb van alles geprobeerd om dit probleem aan te pakken. Niets leek toentertijd te helpen. Tegenwoordig heb ik geen last meer van krampen en steken in mijn buik. Sinds ik mijn eetpatroon heb omgegooid, heb ik veel minder last. Mijn buik is eindelijk weer plat. Ik krijg vaak de vraag wat te doen bij een pijnlijke buik. Toevallig kreeg ik deze vraag een paar dagen geleden nog van een vriendin en dankzij haar ben ik op het idee gekomen om hier een artikel over te schrijven 🙂 Hieronder dus een aantal voedingsmiddelen die helpen tegen een opgeblazen en pijnlijke buik. Ik eet deze voedingsmiddelen zowat elke dag en mij helpt het echt. Ik hoop dat het jou ook helpt!

Gebroken lijnzaad

Ik neem elke ochtend en avond een eetlepel met gebroken lijnzaad. Je kan de zaadjes ook goed door je yoghurt, smoothie of havermoutpap doen. Lijnzaad werkt heel erg goed bij het bevorderen van de stoelgang. Het zaadje is namelijk zeer rijk aan vezels. Lijnzaad heeft daarbij een reinigende werking op de darmen en het zorgt voor een verzadigd gevoel. Daarnaast zijn de kleine zaadjes zijn rijk aan alfa-linoleenzuur, een omega-3-vetzuur. En dat is belangrijk voor je hart en bloedvaten. Verder bevat lijnzaad vitamine B1 en 2, calcium, magnesium, zink en kalium. De zaadjes zijn dus heel erg gezond. Zorg altijd dat je de gebroken variant hebt, want de voedingstoffen kunnen dan goed worden opgenomen door het lichaam. De hele variant wordt niet verteerd en verlaat het lichaam weer in zijn geheel.

Lauw water met citroen

Eke ochtend neem ik een groot glas lauw water met verse citroensap. Het hoort echt bij mijn ochtendritueel en ik zou nu niet meer zonder willen. Zorg dat je lauw water pakt en geen koud water. Je lichaam moet namelijk het water naar lichaamstemperatuur verwarmen. Dit kost je lichaam extra energie. Het warme water zorgt ervoor dat je spijsverteringsysteem langzaam om gang wordt gebracht. De citroen helpt de voedselresten uit je maag en darmen weg te spoelen Daarnaast stimuleert de citroen de  vetverbranding. Naast dat het goed is voor je darmen, val je er ook nog eens van af. Dat is dus mooi meegenomen.

Gemberwortel

Gember kan je gemakkelijk toevoegen aan gerechten of er thee van zetten. Ik vind gemberwortelthee heel erg lekker. Ik drink hier meerdere kopjes per dag van. Gemberwortelthee maken is heel makkelijk. Je snijd gewoon een plakje af van de gemberwortel en doet dit in een glas heet water. Ter variatie kan je er een schijfje citroen bij doen. Gemberwortelthee heeft veel voordelen voor je gezondheid. Zo is gember is enorm goed voor de spijsvertering en het verbranden van calorieën. Gember zorgt ervoor dat je meer bouwstenen uit je voeding haalt. Dat komt door de stof Zingibain. Daarnaast werkt gember zuiverend en zelfs pijnstillend. Goed voor als je krampen en steken hebt in je buik.

Venkel

Venkel kan je net zoals gember toevoegen aan je maaltijden of er thee van drinken. Je kan zelf thee maken van een venkel, maar je kan ook theezakjes met venkel kopen. Venkel zorgt ervoor dat je spieren in het darmkanaal ontspannen. Het helpt ook tegen winderigheid. En nog een voordeel van venkel is dat je er ook een frisse adem van krijgt.

Ananas

Verse ananas helpt goed tegen een opgeblazen gevoel in de buik. Ananas bevat namelijk het enzym Bromelaïne. Dit enzym helpt je lichaam eiwitten af te breken zonder dat hierbij gassen worden gevormd. Pak niet de ananas uit blik, want die bevat mega veel suikers.

P1100103

Misschien ook handig om te weten, wat je niet moet eten bij een opgeblazen en pijnlijke buik. Verstandig is om de volgende voedingsmiddelen te vermijden, want die kunnen er juist voor zorgen dat je meer buikpijn krijgt: koolzuurhoudende dranken, lightproducten, bonen, eieren, pittige kruiden, ui, knoflook en prei.

xx anke

Geef een reactie

