Voedingsweetjes

Lekkere alternatieven voor ongezonde snacks

Mensen denken vaak dat wanneer je gezond wilt eten je alle lekkere snacks moet laten staan. Terwijl de rest geniet van een zak chips, moet jij het doen met het knabbelen op een paar worteltjes. Dit is gelukkig helemaal niet waar. Voor elke ongezonde snack is er een gezond alternatief. Persoonlijk vind ik de gezonde alternatieven lekkerder dan de ongezonde snacks en ze geven ook meer voldoening. Na het eten van een ongezonde snack wil je altijd meer. Ik heb dat zelf heel erg. Ik kan geen handje chips eten, maar eet meteen de hele zak op en het liefst open ik daarna nog een zak. Die drang naar meer heb ik bij de gezonde snacks een stuk minder en dat vind ik echt een voordeel. De tijden dat ik misselijk met een enorme buik op de bank lig, zijn gelukkig voorbij.

 

Chips

Mijn grootste quilty pleasure is chips. Daar mag je mij zelfs voor wakker maken.  Ik kan dat elk moment van de dag eten. Mijn chips verslaving is zelfs zo erg geweest dat ik ooit op vakantie elke dag een XL zak Cheese Onion chips naar binnen werkte. Mijn kleding zat aan het einde van die vakantie duidelijk een stuk strakker. Dit gebeurt mij tegenwoordig echt niet meer, want ik heb goede alternatieven gevonden, namelijk groentechips en popcorn. Groentechips is in de meeste supermarkten te halen. Ik haal het zelf meestal in de natuurwinkel, want dan weet ik zeker dat er naast groente en zonnebloemolie verder geen toevoegingen in zitten. E-nummers en smaakversterkers maken het een stuk ongezonder en die kan je dan ook beter vermijden. Groentechips is echt heel erg lekker en het ziet er ook nog eens heel leuk uit. Vaak bestaat een zak uit chips van wortel, zoete aardappel, pastinaak een rode biet. Dit is echt een aanrader. Popcorn is ook een goed alternatief. Ik bedoel dan niet de zakken popcorn uit de supermarkt, want die bevatten veel toegevoegde stoffen en suikers. Popcorn is heel makkelijk zelf klaar te maken. Je hebt alleen popcornmais nodig, liefst van de natuurwinkel, en een pan of magnetron. Daarna kan je ze naar smaak bestrooien met himalayazout. P1100084

Chocolade

Ik eet ook graag chocolade. Vroeger at ik altijd melkchocolade met allemaal dingen erin, zoals Smarties, Oreo of Daim. Ik wilde alles uitproberen. Ik propte altijd de reep chocolade in een paar minuten naar binnen. En achteraf altijd spijt. Ik denk dat jij dit wel kan herkennen. Tegenwoordig laat ik deze repen liggen en pak ik altijd extra pure chocolade. Dit is ook heel erg lekker, maar dan een stuk gezonder. Pure cacao is antioxidant nummer 1 en het helpt het lichaam gifstoffen om af te voeren. Cacao is dus super gezond. Kies altijd een reep chocolade met tenminste 75% cacao. Elke dag een stukje van deze reep is gezond.  De kans dat je zo’n reep in één keer naar binnen propt is een stuk kleiner dan bij een reep witte of melkchocolade, want aan een paar stukjes heb je echt genoeg.

 P1100032

Frisdrank

Frisdrank is ontzettend ongezond. Het grootste gedeelte bestaat uit suikers die ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel een enorme piek maakt om daarna weer flink te dalen. Je voelt je eerst energiek en hyper en daarna vermoeid en lusteloos. Frisdrank is echt troep voor je lichaam en het is beter om het te laten staan. Ik snap dat je geen zin hebt om altijd water en thee te drinken. Dat wordt op een gegeven moment zo gewoontjes. Maar wist je dat je water heel makkelijk op kan leuken? Voeg bijvoorbeeld aan je glas water citroen, limoen en komkommer toe. Dit is heel lekker en fris. Het is ook lekker om fruit toe te voegen aan water, zoals frambozen en aardbeien. Je kan eindeloos variëren en elke keer smaakt je glas water toch heel anders. Ik vind het leuk om steeds nieuwe dingen te proberen en ontdek vaak lekkere combinaties. In het artikel Detox water, gezond alternatief voor frisdrank deel ik een aantal voorbeelden hoe je van je glas water een lekker drankje kan maken.

P1100116

Koekjes en taart

In de supermarkt vind je schappen vol met verschillende koeken. Ze zijn stuk voor stuk ongezond, want ze bevatten allemaal ontzettend veel suiker en vet. Echte dikmakers dus. Ik dacht zelf dat ik nooit meer koekjes en taart zou kunnen eten, maar gelukkig had ik het mis. Je kan namelijk heel gemakkelijk zelf koekjes en taarten maken die wel gezond en voedzaam zijn. De suikers vervang je door natuurlijke zoetstoffen, zoals honing, agavesiroop of stevia. In plaats van wit meel kan je havermout, boekweitmeel, amandelmeel of sojameel gebruiken. Wat ik vaak doe voor de onderkant van een taart is een mengsel van dadels en noten. Dit is nog lekkerder dan een onderkant van koek. Er zijn echt heel veel recepten te vinden voor gezonde koekjes en taart. Ik ga de komende weken hier ook recepten van plaatsen.

P1100100

xx anke

Geef een reactie

