Gezonde snacks

Gezonde tiramisu met fruit

Ik ben gek op tiramisu. Wanneer ik vroeger uit eten ging met familie of vrienden dan bestelde ik het graag. De combinatie van koek, room en koffie vind ik heerlijk. Helaas is tiramisu niet gezond en moet ik het tegenwoordig laten staan. Ik ben op zoek gegaan naar hoe ik zelf tiramisu kan maken die lekker en gezond is en het is mij goed gelukt. Ik ben blij met het resultaat. Ik heb het al meerdere keren gemaakt voor mezelf en voor mijn familie. Die reageerde er ook erg enthousiast op en vragen steeds aan mij of ik het nog een keer voor ze wil maken.

Personen: 2
Tijd: 15-20 min

Ingrediรซnten

  • 250 g Griekse yoghurt (je kan ook roeryoghurt gebruiken)
  • 2 blokjes extra pure chocolade, tenminste 75% cacao
  • Zoet fruit (ik heb zelf voor aardbeien en mango gekozen)

Voor de koek:

  • 50 g meel (ik heb zelf boekweitmeel gebruikt, maar je kan ook andere meel gebruiken, zoals amandelmeel of sojameel)
  • 2 eieren
  • 1 kopje zwarte koffie

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 graden (hetelucht)

Scheid het eigeel van het eiwit en doe beide in aparte kommen. Mix het eiwit stijf met een garde of mixer. Het moet zo stijf zijn dat je de kom bij wijze van op de kop kan houden en dat het er dan niet uitloopt. Meng in de andere kom het eigeel en de meel. Voeg dit toe aan het eiwit en zorg dat het een egale massa wordt. Dit kan je doen door de garde of de mixer te gebruiken.

Vet een ovenschaal in met olijfolie of boter. Doe de massa van meel en ei in de ovenschaal. Zet de ovenschaal voor tien minuten in de oven. De koek is klaar als het een mooie, bruine bovenkant heeft.

Zet ondertussen een kop zwarte koffie. Deze laat je afkoelen en voeg je later toe aan de koek. Als je houdt van een sterke koffiesmaak dan kan je het hele kopje koffie over de koek gieten. Wil je een subtiele koffiesmaak, giet dan maar een half kopje koffie over de koek heen.P1100017

Als de koek klaar is, dan is het tijd om het toetje te maken. Snijd eerst het fruit en de chocolade in stukjes. Het leukste is om het toetje in een glas te doen, want dan kan je de lagen goed zien. Je begint met een laagje koek, dan Griekse yoghurt, fruit en tot slot de chocolade. En dit herhaal je nog een keer. Nu is je tiramisu klaar en is het tijd om te genieten. Eet smakelijk!11078108_819133068140441_6221742781271820472_n

Ik heb laatst geroosterde amandelen toegevoegd aan het toetje. Ik ben gek op geroosterde amandelen en eet het overal bij. Noten horen eigenlijk niet in de tiramisu, maar het is echt heel erg lekker. Het is het zeker waard om het een keer te proberen.

P1100030

xx anke

Een gedachte over “Gezonde tiramisu met fruit

Geef een reactie

